نخ دندان یا مسواک: کدام برای حفظ سلامتی دهان و دندان مهم تر است؟

مسواک و نخ دندان مهم‌ترین سلاح‌های ما برای محافظت از دندان‌ها و حفظ سلامت دهان و دندان‌ها هستند. بسیاری معتقداند که دو بار مسواک زدن در روز کافی است، اما در اشتباه‌اند؛ چون مسواک نمی‌تواند ذرات غذا، پلاک و جرم را از بین دندان‌ها پاک کند. کشیدن نخ دندان تنها راه برای پاک کردن پلاک و ذرات غذایی است که بین دندان‌ها گیر کرده است. اگر دندان‌هایتان را دو بار در روز نخ نکشید، باکتری‌های مضر موجود در جرم و پلاک بین دندان‌ها باقی می‌ماند. به علاوه ذرات غذای گیر کرده بین دندان‌ها نیز مینای دندان را از بین می‌برند. کوتاهی در کشیدن نخ دندان، احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش می‌دهد.

بیماری لثه مشکلی شایع، به ویژه در میان افرادی است که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند. باکتری‌های عامل بیماری لثه سلامت دهان و دندان را به خطر می‌اندازند، و اگر بیماری لثه به موقع درمان نشود، در نهایت دندان از دست می‌رود. البته دامنه‌ی آسیب به همین‌جا متوقف نمی‌شود؛ بیماری لثه یکی از عامل‌های خطر عارضه‌های قلبی- عروقی، عفونت‌های تنفسی و حتی آلزایمر است. برای این که احتمال ابتلا به بیماری لثه کاهش یابد، لازم است که دندان‌ها را هر روز نخ بکشید. هرچند دندانپزشکان درباره این که کشیدن نخ دندان قبل از مسواک زدن بهتر است یا بعد آن، توافق ندارند، درهر حال آنچه مهم است، این است که دندان‌ها را یک بار در روز به روش صحیح نخ بکشید.

دانیال روژ، ارائه دهنده برترین محصولات بهداشتی دهان و دندان آماده است تا به شما در انتخاب بهترین محصول و حفظ سلامتی دهان و دندان خود کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات دانیال روژ می توانید با شماره تلفن 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

بهداشت دهان دندان: مسئله ای که نباید از آن غافل شد


رعایت بهداشت دهان و دندان به این معنا است که باید به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، یعنی مسواک زدن و نخ کشیدن دندان‌ها را جدی بگیرید. از بین این دو اقدام مهم، دومی معمولاً پشت گوش انداخته می‌شود و به این ترتیب دندان‌ها در برابر مشکلاتی آسیب‌پذیر می‌شود، که کشیدن نخ دندان به راحتی از آنها جلوگیری می‌کرد. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان هر دو، جزء عادت‌های روزانه هستند، اما عامل‌هایی وجود دارد که نخ دندان را از مزایای بلندمدت بیشتری برخوردار می‌کند.

اهمیت مسواک زدن دندان‌ها


اهمیت مسواک زدن دندان‌ها

چنانچه دندان‌ها را به خوبی و به روش صحیح مسواک بزنید، لایه مضر پلاکی که روی سطح دندان چسبیده است، پاک می‌شود. اگر پلاک روی دندان باقی بماند، باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه (ژنژیویت)، بوی بد دهان (هالتوز) یا حتی از دست رفتن دندان می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که طریقه صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و همواره از خمیردندان مناسب استفاده کنید.

اهمیت کشیدن نخ دندان


اهمیت کشیدن نخ دندان

متاسفانه مسواک همواره نمی‌تواند پلاک‌های مقاومی را که در شیارهای بین دندان‌ها پنهان شده است، پاک کند. دراینجا است که نخ دندان به کمک ما می‌آید. برای کشیدن نخ دندان باید رشته نخ مخصوص و باریکی را محکم بکشید و روی سطح داخلی هر دندان رو به بالا و پایین حرکت دهید تا دور از دسترس‌ترین ذرات پلاک نیز زدوده شود. استفاده صحیح از نخ دندان مزایای متعددی دارد. البته دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان تعیین کرد که آیا فردی به درستی از نخ دندان استفاده می‌کند یا خیر. افرادی که نمی‌توانند دندان‌ها را به خوبی با نخ دندان‌های معمولی تمیز کنند یا کشیدن نخ دندان برایشان زمان‌بر است، می‌توانند از گزینه‌ها و انواع جدید نخ دندان برای انجام دادن این اقدام بهداشتی مهم استفاده کنند.

مسواک یا نخ دندان؟ کدام یک مهم تر است؟


مسواک و نخ دندان، هر دو برای تمیز کردن دندان‌ها مهم‌اند. چنانچه دندان‌ها را به روش صحیح مسواک بزنید و نخ بکشید، یعنی تمام سطوح دندان‌ها، از جمله دور لثه را مسواک بزنید و نخ دندان را به شکلی مانند حرف C روی دندان‌ها بکشید، از فواید مسواک و نخ دندان برخوردار خواهید شد. به این ترتیب باقیمانده‌های غذا از بین دندان‌ها خارج می‌شود و بیماری‌های دندانی پیش نمی‌آید. به علاوه مسواک زدن کمک می‌کند تا دهانی خوشبو داشته باشید.

سوالی که پیش می‌آید، این است که اگر هم مسواک و هم نخ دندان، دندان‌ها را تمیز می‌کنند، چرا دندانپزشکان به استفاده از نخ دندان تاکید دارند؟ باید بدانید که برجستگی‌ها  و شیارهای بسیاری در دهان وجود دارد که مسواک به آنها دسترسی ندارد. فرض کنید، غذایی خورده‌اید که به دندان‌هایتان چسبیده، اما شما از این موضوع خبر ندارید. حال اگر عادت به کشیدن نخ دندان نداشته باشید، ذرات غذا بین دندان‌ها باقی می‌ماند و آسیبی جدی به دندان‌ها می‌زند. کشیدن نخ دندان شاید در ابتدا کار سختی به نظر بیاید، اما پس از مدتی به بخش ثابتی از برنامه بهداشتی دهان و دندان تبدیل می‌شود و به آن عادت می‌کنید. از این گذشته نخ دندان از ابتلا به بیماری‌های جدی لثه، مانند ژنژیویت و پیوره جلوگیری می‌کند. اگر زمانی به علت خستگی یا هر دلیل دیگر، رغبتی برای کشیدن نخ دندان نداشتید، ضرورت کشیدن نخ دندان و عوارض کوتاهی در این کار را به خودتان یادآوری کنید. اگر چند دقیقه در روز وقت بگذارید و دندان‌ها را به درستی نخ بکشید، کمک موثری به ارتقاء سلامت دهان و دندان‌هایتان خواهید کرد. نخ دندان در کنار مسواک سلامت دندان‌ها را تضمین می‌کند.

5 دلیل برای اهمیت بیشتر دادن به نخ دندان


5 دلیل برای اهمیت بیشتر دادن به نخ دندان

احتمالاً تا‌به حال این سوال را از دندانپزشک معالج‌تان شنیده‌اید که: "دندان‌هایتان را هر روز نخ می‌کشید؟" پاسخ برخی بیماران مثبت است. دو بار در روز مسواک زدن نقطه‌ی شروع خوبی است، اما بسیاری توصیه‌ی دندانپزشکان مبنی بر حداقل یک بار در روز کشیدن نخ دندان را جدی نمی‌گیرند.

کشیدن نخ دندان نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد. نخ دندان نوعی پاک کننده بین دندانی است و به گونه‌ای طراحی شده است که فضاهای فشرده‌ی بین دندان‌ها را تمیز کند، حال آن که مسواک سطوح خارجی دندان‌ها و لثه‌ها را پاک می‌کند. اگر به مسواک زدن اکتفا کنید، برآمدگی‌ها و شیارهای دندان‌ها تمیز نمی‌شود. شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، رعایت بهداشت دهان و دندان از ابتلا به بیماری‌های خطرناکی پیشگیری می‌کند، که بعضی از آنها بسیار جدی و مرگباراند. بنابراین زیبا و درخشان نگه داشتن لبخند فقط یکی از فواید کشیدن نخ دندان است؛ در ادامه با 5 دلیل اهمیت نخ دندان آشنا می‌شوید.

مردم غالباً فکر می‌کنند که چون مرتب مسواک می‌زنند، دچار مشکلات دهان و دندان نخواهند شد. واقعیت این است که اضافه شدن نخ دندان به مسواک دستیابی به نتایجی را تضمین می‌کند که مسواک به تنهایی برای رسیدن به آنها کافی نیست. کشیدن نخ دندان قبل از مسواک زدن تاثیر مسواک را افزایش می‌دهد. چنانچه پلاک کمتری بین دندان‌ها باشد، فلوراید موجود در خمیردندان به بخش‌های بیشتری از دندان می‌رسد.

اگر در کشیدن نخ دندان کوشا باشید، نیازی نخواهد بود تا درمان جرم‌گیری عمقی و اصلاح سطح ریشه را در مطب دندانپزشکی تحمل کنید. نخ دندان نقش مهمی در حفظ سلامت نقاط اتصال لثه و دندان دارد. اگر ذرات غذا بین دندان‌ها باقی بماند، پلاک تشکیل می‌شود، این پلاک به مرور زمان سخت شده و تبدیل به جرم، یعنی لایه ضخیمی می‌شود که فقط دندانپزشک می‌تواند آن را از روی دندان‌ها پاک کند. اگر این جرم از روی دندان‌ها زدوده نشود، با بیماری لثه و در نهایت از دست دادن دندان و تحلیل استخوان مواجه خواهید شد.

هزینه‌های درمانی رو به افزایش و بالعکس خدمات بیمه‌ای رو به کاهش است. بنابراین برای پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی باید بیشتر به حساب پس‌انداز خود متکی باشید. اما اگر اقدامات پیشگیرانه‌ای، مانند کشیدن نخ دندان را رعایت کنید، احتمال این که خود را با صورت‌حساب سرسام‌آور دندانپزشکی روبرو ببینید، کمتر می‌شود.

پژوهش‌ها نشان داده است که باکتری‌هایی که در محیط دهان ناسالم زندگی می‌کنند، برای بقیه‌ی بدن نیز مضراند و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی، تنفسی و دیابت می‌شوند. بیماری قلبی نخستین علت مرگ در ایالات متحده است، بنابراین اگر بیماری پریودنتال (بیماری دندان، لثه و دهان) عامل خطر محسوب شود، یک بار در روز کشیدن نخ دندان راهکار ساده‌ای برای حفظ سلامتی در درازمدت خواهد بود.

کشیدن نخ دندان کاری ساده است که با پاک کردن پلاک و ذرات غذای پنهان شده بین دندان‌ها و در ناحیه‌های دور از دسترس مسواک، دندان‌هایی درخشان‌تر را به ارمغان می‌آورد. بنابراین اگر می‌خواهید از فراورده‌های سفید کننده دندان استفاده کنید، بهتر است در روش کشیدن نخ دندان تجدید نظر کنید و با نخ کشیدن روزانه و دو بار در روز مسواک زدن با قدری خمیردندان سفیدکننده لبخندی زیبا و جذاب به لب بیاورید. به علاوه نخ دندان به زدودن بعضی لکه‌های دندانی نیز کمک می‌کند.

کدام یک بهتر است: نخ دندان یا مسواک بین دندانی؟


کدام یک بهتر است نخ دندان یا مسواک بین دندانی ؟

پاک کردن فضای بین دندانی بسیار مهم است و کار ناتمام مسواک را به پایان می‌رساند. مسواک، چه از نوع معمولی، چه از نوع  برقی، فقط به سه سطح از پنج سطح دندان‌ها دسترسی دارد. بنابراین اگر فضای بین دندان‌ها را تمیز نکنید، هر روز 35 % از سطح دندان پاک نشده باقی می‌ماند. در نتیجه پلاک و ذرات غذا بین دندان‌ها گیر می‌کند و اگر به موقع زدوده نشود، با پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه روبرو خواهید شد. اگر با توجه به فاصله بین دندان‌های خود، هر روز از نخ دندان یا مسواک بین دندانی استفاده کنید، از این مشکلات پیشگیری خواهید کرد. اگر فضاهای بین دندانی به اندازه کافی بزرگ است، بهتر است از مسواک بین دندانی استفاده کنید. اما اگر دندان‌هایتان به‌هم فشرده است، نخ دندان گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. البته نخ دندان و مسواک در اندازه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به اندازه دهان خود می‌توانید، نوع مناسب را انتخاب کنید.

سایر مراقبت ها برای حفظ سلامتی دهان و دندان


سایر مراقبت ها برای حفظ سلامتی دهان و دندان

بهترین راه برای تمیز و سالم نگهداشتن دندان‌ها، داشتن لثه‌هایی سالم و صورتی و دهانی خوشبو این است که برنامه‌ی روزانه‌ی بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید.

کاهش مصرف تنقلات

تنقلات شیرین و قندی غذای ایده‌آلی برای باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان‌ها هستند. اگر این تنقلات را در طول روز میل کنید، اسیدی که باکتری‌‎‌ها تولید می‌کنند، همواره در محیط دهان وجود خواهد داشت و دندان‌ها در معرض حمله اسیدی مداوم قرار می‌گیرند. بنابراین اگر اصرار  به مصرف تنقلات شیرین دارید، سعی کنید آنها را همراه با وعده غذایی اصلی میل کنید. توصیه می‌کنیم خوراکی‌های سالمی مانند میوه، سبزیجات و ماست را جایگزین این میان وعده‌های مضر بکنید.

ترک دخانیات

مصرف مداوم دخانیات، چه گونه‌های کشیدنی، چه گونه‌های دیگر، خطر ابتلا به سرطان دهان، بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد؛ مضرات سیگار و نقش آن در ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی نیز که برای همگان آشنا است. بنابراین اگر دخانیات مصرف می‌کنید، از دندانپزشک یا پزشک معالج خود درباره روش‌های ترک آن راهنمایی بخواهید.

بررسی منظم وضعیت دهان و مراجعه دوره‌ای به دندانپزشک

چنانچه بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، به سرعت متوجه تغییرات محیط دهان، مانند لب‌پر شدن و شکستگی دندان‌ها، قرمز یا متورم شدن لثه یا زخم‌های غیرعادی می‌شوید. اگر متوجه وجود مشکل شدید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان زودهنگام بهترین راه برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات است.

استفاده از محافظ دهانی/ نایت گارد

اگر خود یا فرزندتان ورزشکار هستید، حتماً هنگام ورزش کردن از محافظ دهانی استفاده کنید. استفاده از گارد به ویژه در زمان ارتودنسی یا در صورت ترمیم کردن دندان‌ها بسیار مهم است. همچنین اگر عادت به دندان قروچه یا روی هم فشار دادن دندان‌ها دارید، از دندانپزشک بپرسید که آیا لازم است از نایت گارد استفاده کنید یا خیر.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.