مسواک دستی یا برقی: آیا در تمیزی دندانهای شما تفاوتی دارند

در صنعت دندانپزشکی، یک بحث بزرگ در رابطه با برتری بالقوه مسواک برقی نسبت به ابزارهای دستی سنتی وجود دارد. در حالی که نظرات قوی در هر دو طرف برقرار است، تفاوت‌های شفافی بین این دو نوع مسواک وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها را برای افراد خاص مناسب‌تر نماید. اما با توجه به نظر دندانپزشکان، هنگامی که صحبت از بهداشت دهان و دندان به میان می‌آید، این موضوع به نوع مسواک ربطی ندارد نیست، بلکه مسواک زننده مهم است.

در صورتی که مسواک زننده از روش درستی استفاده کند، هم مسواک دستی و هم برقی می‌توانند در رفع پلاک موثر باشند. با این گفته، هر وسیله ای که بتواند به افزایش کارآیی مسواک زدن کمک کند، ارزش دارد.

گروه محصولات دانیال روژ با بهره گیری از دانش تخصصی محصولات بهداشت دهان و دندان مناسب اعضای خانواده را ارائه می‌کند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید

چرا مسواک زدن مهم است؟


ممکن است این سوال را داشته باشید که: آیا مسواک برقی واقعا بهتر از موارد دستی است؟ بگذارید قبل از این که وارد موضوع شویم، یک چیز را روشن کنیم: هر بار که از مسواکی استفاده می‌کنید، به یک ابرقهرمان تبدیل می‌شوید. خب، به هر حال، برای دهان تان. مسواک ک ار ضروری را برای از بین بردن باکتری‌های بیرحمانه انجام می‌دهد که بی وقفه در تلاش برای به خطر انداختن سلامت دهان و دندان شما هستند. یک لایه زیستی باکتریایی وجود دارد که در دهان و دندان‌هایمان و حتی در لثه‌ها ایجاد می‌شود. اگر لایه زیستی برداشته نشود، چیزی می‌شود که ما به پلاک می‌شناسیم. پلاک، که صادقانه هیچ  نگرانی ندارد، همواره تشکیل می‌شود. هنگامی که به صورت مکرر برطرف نشود، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و جینجیویتی (مرحله اول بیماری لثه، به ویژه پریودنتیت) و در نهایت پریودنتیت کامل شود. بدون درمان مناسب، پوسیدگی دندان و پریودنتیت می‌توانند منجر به از دست دادن دندان شوند.خبر خوب این است که وقتی از خمیر دندان فلوراید برای محکم کردن سطح دندان‌هایتان و محافظت در برابر حفره‌ها استفاده می‌کنید، هم مسواک‌های برقی و هم دستی می‌توانند به حفظ تمیزی و درخشندگی دهان شما تا جای ممکن کمک کنند. این فقط به وضعیت شما بستگی دارد.

مسواک برقی در مقایسه با دستی


مسواک برقی در مقایسه با دستیتحقیقات به طور معمول به شما نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی کمی لبه دارند، اما صادقانه آن قدرها هم بزرگ نیست. به عنوان مثال، یک تحقیق تست‌های تصادفی کنترل شده شامل بزرگسالان و / یا کودکانی که دندان‌های خود را با مسواک برقی یا دستی برای حداقل چهار هفته مسواک می‌زدند، مورد بررسی قرار داد. به طور کلی، به نظر رسید که مسواک برقی لبه دارد؛ زمانی که با مسواک دستی مقایسه شد، کاهش 11 درصدی در پلاک در یک تا سه ماه استفاده، و کاهش 21 درصدی پلاک پس از ارزیابی طی سه ماه استفاده، مشاهده شد. برای جینجیویتی، کاهش 6 درصدی در یک تا سه ماه استفاده و کاهش 11 درصدی بعد از سه ماه استفاده گزارش شد. با این حال، بررسی همچنین نشان داد که شواهد مربوط به پلاک و جینجیویتی دارای کیفیت متوسط بودند. و هرچند این آمار ممکن است به گونه‌ای به نظر برسد که شما باید مسواک برقی بخرید، کارشناسان می‌گویند که این نوع تفاوت درصدی، به همان اندازه‌ای که در عمل فکر نمی‌کنید، نخواهد بود. اکثر این مطالعات نشان می‌دهد که مسواک برقی از هر نوعی، باکتری‌های بیشتری را نسبت به مسواک دستی حذف می‌کند، اما این تفاوت‌ها بسیار جزیی است. نه اینکه قابل توجه نباشند، اما تفاوت سیاه و سفیدی بین توانایی حفظ سلامت مناسب دهان و دندان با استفاده از مسواک دستی و برقی وجود ندارد. به طور کلی، بهترین مسواک چیزی است که شما دو بار در روز در دست بگیرید و تمام مواد انباشته شده در دهان را تمیز کنید.

مسواک دستی


برای شروع، بگذارید یک چیز را شفاف کنیم ... می‌توانید دندان‌های خود را با مسواک دستی با موفقیت مسواک بزنید. در کل، باید به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین چیز این است که شما دندان‌های خود را مسواک بزنید! مسواک دستی در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد و توسط دست و مچ دست شما قدرت می‌گیرند. اگر چه ما برای بهداشت دهان و دندان خود مسواک برقی را به مسواک دستی ترجیح می‌دهیم، اما مزایا و معایبی برای استفاده از مسواک دستی وجود دارد.

مزایای مسواک دستی

• مسواک‌های دستی ارزان هستند و زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد!
• انواع بسیاری از سبک‌ها، برس‌ها و سر‌ها وجود دارد که انتخاب کنید!
• برای مسافرت بردن راحت هستند.
• اگر آسیب ببینند یا گم شوند، به آسانی جایگزین می‌شوند
• بر اساس توصیه دندانپزشک تان برای مسواک زدن، به راحتی قابل حرکت هستند.
• هیچ باتری یا شارژی نیاز ندارند

معایب مسواک دستی

•    دستی‌تر (واضح است)
•    تایمر ندارد

مسواک برقی


مسواک برقیمزایا و معایبی برای مسواک‌های برقی وجود دارد:

مزایای مسواک برقی

• برای افراد مبتلا به آرتروز و یا دچار شرایطی که باعث کاهش حرکت دست و بازو می‌شود، راحت است.
• برای کودکان جالب هستند
• بسیاری از مسواک‌های برقی، یک تایمر داخلی دارند و راحت‌تر می‌توان دو دقیقه مسواک زدن توصیه شده را رعایت کرد.
• تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی (نوسان کننده یا تکنولوژی صوتی) در حذف پلاک و جلوگیری از بیماری پریودنتال (لثه) موثرتر از نوع دستی هستند.

معایب مسواک برقی

• باید آن شارژ کنید
• به میزان قابل توجهی گران‌تر از مسواک دستی هستند.
• سرهای جایگزین می‌توانند گران باشند
•  مدل و سرهای کم تنوع‌تر.
• به طور بالقوه شکننده – افتادن مسواک شما ممکن است زیان بار باشد!

مسواک برقی فقز برای افراد دارای بیماری‌های خاص

یکی بهتر از دیگری نیست، اما گاهی اوقات یک فرد از یکی از آن‌ها راحت‌تر از دیگر استفاده می‌کند. انواع مختلف مسواک برقی وجود دارند. مسواک‌های برقی به جای تکیه محض به خود فرد برای حذف پلاک، از ارتعاش، گردش (چرخش در یک دایره)، یا نوسان (حرکت به عقب و جلو) استفاده می‌کنند تا این کار را انجام دهند. همچنین دارای دسته‌های بزرگتری نسبت به مسواک‌های دستی هستند. این جنبه‌ها باعث می‌شود مسواک برقی گزینه خوبی برای افرادی دچار مشکلات مهارتی مانند بیماری‌های آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان، و یا به طور کلی پیری باشد.از آن جایی که برس‌های مسواک برقی گاهی اوقات می‌توانند نازک‌تر و به صورت خوشه‌های نوک تیزتر باشند، می‌توانند نوع تمیز کردن هدفمندی را ارائه دهند که می‌تواند به فرد دارای بریس یا تجهیزات ترمیمی دندانپزشکی کمک کند. ممکن است همین ارتعاشات باشد که کودک حواس پرت و بازیگوش را ترغیب کند دو دقیقه مسواک زدن توصیه شده را انجام دهد. و اکنون که صحبت از این دو دقیقه شد، برخی از مسواک‌های برقی تایمرهایی دارند، که می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از اینکه صرف زمان لازم برای دندان‌ها و لثه‌ها باشد. اگر دندان‌ها و لثه‌های خود را خیلی محکم مسواک می‌زنید، که می‌تواند منجر به تحلیل لثه و ایجاد حساسیت در هنگام خوردن و آشامیدن شود، مسواک‌های برقی می‌توانند کمک کننده باشند. از آن جایی که مسواک برقی تاثیر زیادی در حذف پلاک دارد، ایجاد فشار بیش از حد روی لثه‌ها دیگر دغدغه نیست. بعضی از آن‌ها حتی سنسور فشار دارند که اگر مسواک زدن بیش از حد با فشار همراه باشد، حرکت مسواک را متوقف می‌کند.

مهم نیست چه نوع مسواکی دارید، مواقب دستورالعمل‌ها باشید


دستورالعمل‌ها• اولا، توصیه می‌شود مسواکی را انتخاب کنید که موهای نرم داشته باشد، چه دستی و چه برقی. هر چیزی سفت‌تر می‌تواند به لثه‌های شما آسیب برساند و حتی شکاف‌های ریزی در دندان‌هایتان ایجاد کند. در اینجا انواع دستی و در اینجا این نمونه‌های برقی هستند.
• در طی مسواک زدن هر روزه، دو دقیقه‌ای، پیشنهاد شده است که مسواک خود را با زاویه 45 درجه در برابر دندان‌ها و خط لثه نگه دارد، در ضربه‌های کوتاه به عقب و جلو حرکت کنید ، و سپس به صورت عمودی چرخیده و حرکات بالا و پایین در بخش داخلی دندان‌های خود داشته باشید. (اگر از مسواک برقی استفاده می‌کنید، حتما دستورالعمل‌های شرکت سازنده را دنبال کنید)
• فراتر از آن، هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک جدید بخرید (یا به صورت گفته شده سر مسواک برقی خود را تعویض کنید). اگر موهای مسواک ساییده شده باشند، نمی‌توانند به شکاف‌های کوچک اطراف هر دندان‌های وارد شوند و کار خود را انجام دهند. و حذف پلاک موثر نخواهد بود.
• نکته نهایی این است که برای سلامتی دهان و دندان به صورت خودکار به مسواک برقی نیاز ندارید، اما می‌تواند در شرایط خاص به شما کمک کند. افراد دارای نیازها، توانایی‌ها و مهارت‌های خاص هستند. اگر یک مسواک برقی به آن‌ها کمک کند که سالم بمانند و از تجمع پلاک بیشتر جلوگیری کنند، سرمایه گذاری خوبی می‌تواند باشد. گاهی اوقات در افرادی که تلاش می‌کنند سالم بمانند، اما همیشه در این مسیر به بیماری و عفونت دچار می‌شوند، واقعا تفاوت ایجاد می‌کند. در غیر این صورت؟ همانطور که اشاره شد، ما دندان‌هایمان را با استفاده از مسواک‌های دستی برای همیشه مسواک می‌زنیم و جواب خواهد داد.