مسواک روزانه: شادابی و سلامت دهان و دندان ، جلوگیری از جرم و پلاک

غذایی که می‌خوریم، حاوی شکر و نشاسته است. هنگامی که پلاک باکتریایی، ماده چسبنده‌ای که روی دندان شکل می‌گیرد، با این شکر‌ها و نشاسته‌ها ترکیب می‌شود، اسیدی تولید می‌کند که به مینای دندان حمله کرده و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. پلاک دندانی همچنین به لثه‌ آسیب می‌رساند و منجر به بیماری لثه ‌می‌شود. لثه آسیب دیده قرمز، متورم و حساس شده و خونریزی کرده و به آسانی دچار التهاب می‌شود، که اولین مرحله از بیماری لثه است. التهاب لثه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌تواند درمان شده و لثه به حالت قبل برمی‌گردد. اگر پلاک برداشته نشود، سرانجام لثه از روی دندان کنار می‌رود.

شما نمی‌توانید اهمیت بهداشت دهان را نادیده بگیرد، نه تنها برای سلامت دندان‌ها، بلکه به دلیل تاثیری که بر سلامت عمومی شما دارد. در حقیقت، بیماری لثه یک عامل خطر مهم در ایجاد مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی و دیابت است. از سنین پایین به ما آموزش می‌دهند که استفاده منظم از مسواک یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه می‌باشد. اما با وجود شکل‌ها، اندازه‌ها و مدل‌های مختلف مسواک در بازار، تصمیم‌گیری برای خرید مسواک مناسب باعث سردرگمی شما خواهد شد.

گروه محصولات دانیال روژ با بهره گیری از تخصص به روز در زمینه انواع مسواک، شما را در حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندانتان یاری می‌نماید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه مسواک


استفاده از مسواک به حدود 3000 تا 3500 سال قبل از میلاد مسیح بر‌می‌گردد، زمانی که بابلی‌ها و مصریان با ساییدن انتهای یک شاخه کوچک مسواک ساختند. در مقبره مصریان باستان چوب‌های دندانی را یافتند که در کنار صاحبان آنها قرار داده شده بود. حدود 1600 سال قبل از میلاد، چینی‌ها چوب‌های جویدنی را درست کردند که از شاخه‌های معطر درختان درست شده بود و برای تازه و باطراوت کردن تنفس بکار می‌رفت. چنین تصور می‌شود که چینی‌ها در قرن 15 اولین مسواک مویی را که از موی گردن خوک درست شده بود، اختراع کردند، که مو‌های آن به یک استخوان یا دسته بامبو وصل شده بود. هنگامی که این مسواک از چین به اروپا وارد شد، از این طرح اقتباس شده و اغلب از موی اسب که نرم‌تر بود و اکثر اروپاییان آن را ترجیح می‌دادند، استفاده شد.در طرح‌های دیگر در اروپا، از پر نیز استفاده می‌شد. اولین مسواک با طرح مدرن‌تر توسط ویلیام ادیس در حدود سال 1780 در انگلستان ساخته شد- دسته آن از استخوان گاو ساخته شده بود و قسمت برس آن هنوز از موی خوک درست می‌شد. در سال 1844 اولین برس مویی 3 ردیفی طراحی شد. استفاده از موی طبیعی تا زمانی که دوپونت نایلون را اختراع کرد تنها منبع مورد استفاده برای موی مسواک بود. با اختراع نایلون، ساخت مسواک‌های مدرن واقعی در سال 1938 شروع شد و تا سال 1950 چون افراد موهای نرم‌تر را ترجیح می‌دادند، موهای نایلونی نرم‌تر ساخته شد. اولین مسواک برقی در سال 1939 اختراع شد، و اولین مسواک برقی در آمریکا در سال 1960 مسواک بروکسودنت بود. امروزه، هر دو مسواک دستی و مسواک برقی، در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارد و معمولاً از دسته حالت دار پلاستیکی و موهای نایلونی درست شده است. جدیدترین مدل‌های مسواک شامل دسته‌ای است که صاف، زاویه‌دار، منحنی و از پلاستیک نرم و گیره‌دار است که در دست‌ گرفتن و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند. موهای مسواک معمولاً از مواد مصنوعی تهیه شده و کیفیت بافت آن از خیلی نرم تا نرم است، با این حال، نمونه موهای زبرتر نیز وجود دارد. سر مسواک‌ها از اندازه‌های بسیار کوچک است که برای کودکان استفاده می‌شود، تا اندازه‌‌های بزرگ، که برای کودکان در سنین بالاتر و بزرگسالان و در شکل‌های مختلف مانند مستطیل، کشیده، بیضی و تقریباً گرد هستند. از زمان مصریان و بابلی‌ها، اصل اساسی در ماهیت مسواک تغییر نکرده است، یک دسته برای در دست گرفتن و یک قسمت مو مانند که با آن دندان را تمیز می‌کنیم. مسواک در طول تاریخ طولانی خود تکامل یافته است و به ابزاری تبدیل شده که با استفاده از طرح‌های ارگونومیک جدید و مواد مطمئن و بهداشتی که برای همه سودمند است، بطور علمی طراحی می‌شود.

انتخاب مسواک


فکر می‌کنید که خرید مسواک کار بسیار ساده‌ای است. اما زمانی که گزینه‌های مختلفی را پیش روی خود می‌بینید، این کار ناگهان بسیار سخت می‌شود. درست است که نسبت به گذشته، انواع مختلفی از مسواک وجود دارد، اما برای انتخاب یک مسواک عالی، لازم نیست که ساعت‌های طولانی را در فروشگاه بگذرانید. در عوض از این راهنمایی مفید در انتخاب مسواک براساس نیازهای خاص و سلامت دندان‌های خود استفاده کنید. دو نوع مسواک برای انتخاب داریم:

  • مسواک دستی
  • مسواک برقی

مسواک برقی

حرکت مکانیکی سرهای متفاوت مسواک:

  • حرکت یک‌طرفه
  • حرکت چرخشی
  • لرزش اولتراسوند

آیا این مسواک برای شما مناسب است؟

ثابت شده است که مسواک‌های برقی با حرکت نوسانی چرخشی پلاک دندان و التهاب لثه را بیش از مسواک‌های دستی کاهش می‌دهد. با این وجود، برای تمیز کردن کامل دندان، مهم است که تکنیک مسواک زدن مؤثر و مناسب را اتخاذ کنیم. برای افرادی با نیازهای خاص، مانند افرادی که دچار ناتوانی جسمی و ذهنی هستند، انتخاب مسواک‌های برقی ممکن است تاثیر تمیز کردن را افزایش دهد. تکنیک استفاده از مسواک‌های برقی با مسواک‌های دستی متفاوت است. برای بدست آوردن حداکثر تاثیر تمیزکنندگی مسواک، با دندانپزشک خود مشورت کنید. چون مسواک‌های برقی گرانتر از مسواک‌های دستی هستند، ممکن است با توجه به توانایی مال خود، تصمیم به استفاده از این بگیرید.

موهای مسواک


مسواک روزانهسه نوع اصلی موهای مسواک وجود دارد: نرم، متوسط و سخت. بطور کلی، دندانپزشکان مسواک‌های با موی نرم را پیشنهاد می‌دهند. این مسواک در حذف پلاک‌ از سطح دندان و همچنین رفع باقی‌مانده غذا در بین دندان‌ها بهترین نوع است. ناحیه‌ای که مو‌های مسواک می‌تواند پوشش دهد، عامل دیگری است که در انتخاب مسواک باید در نظر بگیرید. در حالی که مسواک‌هایی با سر بزرگ ممکن است برای مسواک زدن بهتر به نظر برسند، اما در واقع تمیز کردن دندان‌ها با این نوع مسواک سخت‌تر است. مسواک با سر کوچک در حقیقت بهتر است، چرا که آسان‌تر می‌تواند تمام نواحی داخل دهان که شامل برآمدگی‌ها و شکاف‌های نزدیک دندان‌های آسیاب شما را تحت پوشش و مانور خود قرار دهد. محدوده مویی مسواک باید 2.5 سانتی‌متر در 1.25 سانتی‌متر یا کمتر باشد، که برای اکثر افراد این اندازه ایده‌آل محسوب می‌شود. همچنین طراحی موی مسواک بسیار متفاوت است که شامل موی صاف، موی قوس‌دار، موی موج‌دار است که شما می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. این ویژگی‌های اختیاری مسواک است که براساس ترجیح شخصی، مناسب هر فرد خاص می‌باشد. هنگامی که صحبت بر سر شکل و طول موی مسواک است، باید به سادگی، نوعی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. هنگامی که مسواک را از بسته‌بندی آن خارج می‌کنید، مطمئن شوید که لبه و انتهای آن تیز یا ناهموار نباشد، چرا که می‌تواند به لثه‌ها و دهان شما آسیب برساند.

دسته‌های مسواک


ممکن است تعجب کنید که چرا چوب مسواک در اندازه و انواع مختلف زیادی وجود دارد. هیچ دلیلی برای این مسئله وجود ندارد، جز اینکه این تنوع برای راحتی فرد است. در حالی که برخی از افراد تمایل دارند که دسته مسواک نازک باشد، برخی دیگر دسته‌های ضخیم‌تر را برای گرفتن راحت‌تر ترجیح می‌دهند. دسته‌ای را انتخاب کنید که هنگام استفاده از آن احساس راحتی داشته باشید. در حالی که برخی ویژگی‌های طراحی بسیار خوب در مسواک‌های جدید یافت می‌شود، مانند نواحی ضدلغزش در دسته و گردن انعطاف‌پذیر برس، اما این ویژگی‌ها برای تمیز شدن دندان شما الزامی نیست. با این وجود، آنها می‌توانند روند تمیز کردن را تا حدی بهبود ببخشند. به عنوان مثال شما اگر شما دهان کوچک‌تری دارید و می‌خواهید که مسواک به تمام نواحی داخل دهان برسد، ممکن است سر مسواک باریک را به سر مسواک مربعی ترجیح دهید.

 تعویض مسواک


فراموش نکنید که با توجه به توصیه‌های دندانپزشکان، باید مسواک خود را هر از سه ماه تعویض کنید. اگر موی مسواک فرسوده شده باشد، ممکن است حتی نیاز باشد که زودتر آن را تعویض کنید.همچنین باید پس از سرماخوردگی مسواک خود را عوض کنید، چون که میکروب‌ها می‌توانند در موی مسواک باقی بمانند. نیازی نیست که به دنبال فروشگاه‌های تخصصی برای خرید مسواک خوب باشید. فروشگاه محلی یا داروخانه نیز مناسب است. علاوه بر این، می‌توانید در ملاقات‌های دو سالانه خود با دندانپزشک ، برای خرید مسواک از او کمک بگیرید؛ اکثر دندانپزشکان تعویض مسواک را بطور رایگان برای بیماران‌شان انجام می‌دهند.

مسواک دستی یا برقی؟


در بحث مسواک دستی یا برقی، صحبت از شستشو است. شما تنها نیاز دارید که دندان‌هایتان را دوبار در روز و به مدت دو دقیقه با خمیردندان فلوراید شستشو دهید. هر دو نوع مسواک می‌توانند بطور مؤثر و کامل دندان‌های شما را تمیز کنند. تنها به این موضوع بستگی دارد که شما کدام یک را ترجیح می‌دهید. افرادی که استفاده از مسواک دستی را سخت می‌دانند، ممکن است با مسواک برقی احساس راحتی بیشتری داشته باشند. درباره اینکه کدام یک از این مسواک‌ها برای شما مناسب است با دندانپزشک خود صحبت کنید.

فراموش نکنید : دو دقیقه، دوبار در روز


اگر چهار دقیقه در روز مسواک بزنید، برای سلامتی دندان‌های خود قدم زیادی برداشته‌اید. هروز برای اینکار وقت بگذارید تا سلامت لبخند خود را حفظ کنید و این عادت دوبار در روز مسواک زدن را ادامه دهید.

مسواک وسیله‌ای شخصی است


به اشتراک گذاشتن مسواک به این معنی است که شما میکروب‌ها و باکتری‌‌ها را نیز با هم به اشتراک می‌گذارید. اگر شما دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده‌اید، نگرانی اصلی انتقال این بیماری است، یا شما مشکلی دارید که سیستم ایمنی شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انتخاب مسواک برای کودکتان


در آخر اینکه، برس چرخشی و مسواک‌های برقی، هر دو مزایای دیگری نسبت به مسواک‌های دستی دارند. هر دوی آنها نسبت به مسواک‌های معمولی برای کودکان سرگرم کننده‌تر هستند. در صورتی که نمی‌خواهید هزینه زیادی را صرف مسواک‌های گرانقیمت برای کودک خود کنید (بالاخره استفاده از مسواک برقی برای کودک می‌تواند سخت باشد)، ممکن است بهتر باشد که برس‌های چرخشی را برای آنها در نظر بگیرید. احتمالاً تعجب خواهید کرد که چقدر استفاده از مسواکی که وز وز صدا می‌دهد و می‌چرخد، می‌تواند برای کودکان جالب و مفرح باشد. اینکار می‌تواند منجر به عاد‌ت‌های بهداشتی خوب دندانی تا پایان عمر برای آنها باشد. اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع از مسواک را باید برای خود و کودک‌تان بخرید، با دندانپزشک خود مشورت کرده و از پیشنهادات آنها استفاده کنید. یک دندانپزشک خوب، درباره مزایا و عوارض هر کدام از انواع مسواک‌ها با توجه به نیازهای خاص دندانی شما صحبت می‌کند. سپس شما می‌توانید یک تصیم آگاهانه گرفته و بهترین مسواک را برای دندان‌های خود تهیه کنید.