مسواک مناسب: ویژگیهایی که باید در انتخاب مسواک خود به آنها توجه کنیم

از کودکی به ما آموخته می‌شود که مسواک زدن مرتب یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها است. اما بهترین مسواک کدام است؟
چند دهه پیش، زمانی که مسواک با موی نایلونی برای اولین بار اختراع شد، مصرف‌کنندگان گزینه‌های زیادی برای انتخاب مسواک نداشتند اما حالا داستان کاملاً متفاوت است. اکثر فروشگاه‌هایی که محصولات بهداشتی دهان و دندان را به فروش می‌رسانند، مجموعه‌ای گسترده از انواع مسواک‌های مختلف شامل انواع دستی و الکتریکی را در قفسه‌های خود دارند.

شما نمی‌توانید اهمیت زیاد بهداشت دهان و دندان، نه فقط برای سلامت دندان بلکه برای سلامتی کلی شما، را دست‌کم بگیرید. درواقع بیماری لثه یک عامل خطر عمده برای توسعه مشکلات جدی سلامت ازجمله بیماری‌های قلبی و دیابت است.

گروه محصولات دانیال روژ با استفاده از دانش تخصصی دنیا بهترین محصولات بهداشت دهان و دندان را به شما ارائه می‌کند. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

ویژگی مسواک مناسب


مسواک خوب می‌تواند عادت‌های بهداشتی بد را به عادات بهداشت دهان و دندان خوب تغییر دهد. بدون مسواک زدن و نخ دندان روزانه ممکن است دندان‌ها و لثه‌های به‌ویژه در برابر پوسیدگی دندان، پلاک، جرم دندان و حتی بیماری‌های لثه آسیب‌پذیر شوند. از دستورالعمل‌هایی که در ادامه آمده است برای کمک به مسواک زدن مناسب استفاده کنید تا اجازه ندهید این مشکلات پیش بیاید. هرچه بیشتر مسواک خود را دوست داشته باشید بیشتر احتمال دارد که مرتباً مسواک بزنید.

از مسواک با پرز نایلونی استفاده کنید نه طبیعی


از-مسواک-با-پرز-نایلونی-استفاده-کنید-نه-طبیعی

محصولات کامل دندانپزشکی وجود دارد که ازنظر زیست‌محیطی مناسب هستند. شما حتی ممکن است در مورد مسواک‌هایی به نام مسواک طبیعی با مویی که از ریشه درخت آراک ساخته‌شده است شنیده باشید. انواع دیگر مسواک‌های طبیعی حاوی پرزهای قهوه‌ای هستند که به نظر می‌رسد نرم‌تر از پرز نایلونی هستند. اگرچه شما ممکن است کنجکاو باشید که مسواک طبیعی را امتحان کنید اما باید به یاد داشته باشید که تحقیقات کمی در مورد اثربخشی (یا مضر بودن) آن‌ها انجام‌شده است. مسواک طبیعی همچنین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد و سریع‌تر از مسواک‌های استاندارد خراب شوند.

توصیه‌های عمومی برای انتخاب مسواک مناسب


توصیه‌های-عمومی-برای-انتخاب-مسواک-مناسب

ویژگی‌های خاصی وجود دارد که باید برای انتخاب هر نوع مسواک، چه مسواک دستی و چه برقی، در نظر بگیرید.

  • اندازه: بهترین مسواک برای شما مسواکی است که اندازه‌ی سر آن به‌گونه‌ای باشد که اجازه دسترسی آسان به تمام سطوح دندان‌هایتان را می‌دهد. برای اکثر بزرگسالان مسواکی که سر آن حدود 1 سانتیمتر عرض و 2.5 سانتیمتر طول داشته باشد مؤثرترین و ساده‌ترین مسواک برای استفاده است. اگرچه مسواک‌هایی با سربزرگ در دسترس هست اما با یک‌بار استفاده از آن‌ها درمی‌یابید که دسترسی به برخی از مناطق مانند دو طرف و پشت دندان‌ها برای مسواک زدن سخت است. طول دسته‌ی مسواک باید به‌اندازه کافی بلند باشد تا بتوانید آن را به‌راحتی در دست نگه‌دارید.
  • انواع پرز مسواک: اگر برای خرید مسواک دستی یا مسواک برقی به داروخانه بروید شما می‌توانید مسواکی با موهای نایلونی نرم، متوسط ​​یا سخت انتخاب کنید. برای اکثریت قریب به‌اتفاق، یک مسواک نرم راحت‌ترین و مطمئن‌ترین انتخاب خواهد بود. اگر دندان‌هایتان را خیلی شدید مسواک بزنید و بشویید، برس های متوسط ​​و سخت درواقع می‌توانند لثه، سطح ریشه و مینای محافظ دندان را آسیب برسانند. برای محافظت بیشتر از دندان‌ها زمانی که مسواک می‌خرید مطمئن شوید که برس های مسواکی که انتخاب کرده‌اید سطحی گرد دارند.
  • توصیه‌شده توسط متخصص: برای اطمینان از اینکه مسواک شما تحت آزمایشات دقیق کنترل کیفیت ازنظر بهداشت و ایمنی قرارگرفته است، از دندانپزشک خود بخواهید تا مارک خوبی را پیشنهاد کند.

برای مسواک‌های دستی وجود مهر و موم تضمین می‌کند که برس های مسواک ایمن هستند، دسته مسواک برای استفاده‌ی روزانه مناسب است، موی مسواک در هنگام مسواک روزانه از روی مسواک نمی‌افتد و در مراحل اولیه استفاده از مسواک پلاک دندان و بیماری لثه کاهش می‌یابد. علاوه بر این مسواک‌های برقی که دارای مهر و موم هستند نیز باید آزمایش ایمنی را در یک آزمایشگاه مستقل انجام دهند و از طریق آزمایشات عملی ثابت شود که مسواک برای استفاده روی بافت دهان و دندان و نیز هر ابزار دندانی مناسب باشند.

مسواک دستی یا برقی؟


تا زمانی که دندان‌های خود را به‌طور مرتب با استفاده از تکنیک‌های صحیح تمیز کردن مسواک می‌کنید، باید بتوانید با استفاده از مسواک دستی یا برقی پلاک دندان را از بین ببرید و لثه‌ها را سالم نگه دارید. مطالعات نشان داده‌اند که بین مسواک دستی و مسواک برقی تفاوت چندانی وجود ندارد و هر دو نوع اگر به‌طور صحیح مورداستفاده قرار گیرند می‌توانند مؤثر و کارآمد باشند. مسواک برقی اگر نادرست استفاده شود، می‌تواند بی‌اثر باشد. بااین‌حال مسواک برقی ممکن است در بعضی شرایط، به‌عنوان مثال برای افرادی که دارای مهارت کمتری هستند یا افرادی که استفاده از مسواک دستی را دشوار می‌دانند، مناسب باشد. مسواک برقی می‌تواند برای بیماران مبتلابه آرتریت روماتوئید شدید و یا کسانی که از سکته مغزی بهبود می‌یابند مناسب باشد. مسواک برقی همچنین برای افرادی که تمایل دارند دندان‌های خود را به‌شدت مسواک بزنند، که می‌تواند به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب برساند، مناسب است. در ادامه مواردی وجود دارد که باید در مورد انتخاب بهترین مسواک به آن‌ها توجه کنید:

  • هزینه: اگرچه مسواک برقی‌های مقرون‌به‌صرفه نیز در بازار وجود دارد اما به‌هرحال هزینه مسواک برقی چندین برابر بیشتر از مسواک دستی است. علاوه بر هزینه اولیه مسواک برقی، شما باید سر مسواک را نیز مانند مسواک دستی خود چند وقت یک‌بار جایگزین کنید. البته استفاده از مسواک برقی به شما کمک می‌کند که تمیز کردن دندان‌هایتان را بهتر انجام دهید و درواقع هزینه‌ی پرداختی با کاهش هزینه‌های دندانپزشکی جبران می‌شود.
  • علاقه فردی: بهترین مسواک برای شما می‌تواند مسواکی باشد که بیشتر دوست دارید و از آن بهترین استفاده را می‌کنید. بعضی از افراد ممکن است احساس ارتعاشی مسواک را دوست نداشته باشند و دیگران مسواک برقی را برای تمیز کردن تمام سطوح دندان راحت‌تر بدانند به‌ویژه برای افراد مبتلابه بیماری‌هایی مانند آرتریت دردناک که تحرک را محدود می‌کنند . اگر از مسواک خود لذت می‌برید، احتمال بیشتری وجود دارد که برای مدت توصیه‌شده، دو دقیقه، مسواک بزنید. برخی از انواع مسواک‌های برقی طراحی‌شده دارای یک تایمر داخلی هستند تا به شما زمانی که برای مسواک زدن اختصاص داده‌اید اطلاع دهند.
  • اثربخشی: مطالعات علمی متعدد برای تعیین اثربخشی بیشتر مسواک دستی یا برقی در کاهش بیماری‌های لثه و حذف پلاک دندان انجام‌شده است. بررسی نزدیک به 30 مقاله در مقایسه‌ی مسواک‌های دستی و برقی نشان داد که به‌طورکلی اختلاف معنی‌داری بین مسواک برقی و دستی در توانایی آن‌ها در حذف پلاک و جلوگیری از بیماری لثه وجود ندارد اما شواهد نشان می‌دهد که نوع خاصی از مسواک برقی به نام مسواک چرخشی طراحی‌شده که مؤثرتر از مسواک دستی است.
  • ایمنی: اگرچه تمام مسواک‌ها برای ایمنی مورد آزمایش قرارگرفته‌اند اما ممکن است برای فردی خاص نوع خاصی از مسواک ایمن‌تر باشد. اگر عادت دارید که دندان‌هایتان را محکم و با شدت مسواک بزنید باید بدانید که این کار به لثه‌ها و دندان‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین استفاده از مسواك برقی باعث می‌شود مسواک زدن دندان‌ها و لثه‌ها ملایم‌تر باشد، از آن‌ها حفاظت کنید و درعین‌حال آن‌ها را تمیز كنید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مسواک برقی باعث می‌شود مقدار باکتری در جریان خون بیش‌تر از زمانی شود که از یک مسواک دستی استفاده می‌شود. این امر برای افراد سالم با سیستم ایمنی طبیعی و قلب سالم خطر ندارد اما برای افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی خاص می‌تواند عفونت بالقوه خطرناک در قلب ایجاد کند و احتمال خطر را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این موضوع باید باعث نگرانی شود یا خیر موردنیاز است.

بهترین مسواک برای کودکان


بهترین-مسواک-برای-کودکان

هنگامی‌که موضوع انتخاب بهترین مسواک برای کودک پیش می‌آید، مهم است مسواکی را انتخاب کنید که او به‌طور منظم و مناسب استفاده می‌کند. انواع گزینه‌های دستی و برقی برای کودکان وجود دارد و آن‌ها در رنگ‌های مختلف موجود هستند و اغلب از شخصیت‌های موردعلاقه کودکان از داستان‌های کلاسیک و کارتون‌های محبوب بر روی آن‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از انواع مسواک‌ها حتی موسیقی پخش می‌کنند تا به کودک شما کمک کنند تا بداند برای چه مدت باید مسواک بزند. برای انتخاب یک مسواک خوب برای کودک خود، پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • یک مسواک با اندازه‌ی کوچک و برس نرم را انتخاب کنید.
  • اگر فرزندان شما به‌اندازه کافی بزرگ هستند از آن‌ها بخواهید تا مسواک خود را انتخاب کنند. درگیر کردن فرزند در فرایند انتخاب مسواک جدید برای او هیجان‌انگیز است و مسواک زدن را کاری لذت‌بخش‌تر می‌کند.

بهترین مسواک هنگام داشتن ارتودنسی یا دندان‌های نا ردیف


بهترین-مسواک-هنگام-داشتن-ارتودنسی-یا-دندان‌های-نا-ردیف

اگر دندان‌هایتان را سیم‌کشی کرده‌اید می‌توانید از مسواک مخصوص ارتودنسی که دارای برس های V شکل هستند استفاده کنید. این مسواک‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که اطراف سیم‌ها و بریس ها را کاملاً  تمیز می‌کنند. نوعی مسواک نیز به نام مسواک End - Tuft وجود دارد که دارای سر بسیار کوچکی با چند برس گرد نایلونی می‌باشد و می‌تواند برای تمیز کردن اطراف بریس، دندان‌های ناهموار، ریشه‌های قابل‌رؤیت دندان‌های آسیاب و بریج‌های دندانی و ایمپلنت مورداستفاده قرار گیرد. این مسواک باید به‌عنوان یک مکمل بعد از مسواک کردن عادی استفاده شود.

 فراموش نکنید


پس از استفاده روزانه، مسواک شما می‌تواند اثر خود را از دست بدهد و حتی تبدیل به یک منطقه پرورش میکروب‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها شود. چه کسی این را می‌خواهد؟ برای گرفتن بیشترین سود از مسواک زدن، مسواک را حداقل هر 1 تا3 ماه یک‌بار تعویض کنید و اگر شما به‌تازگی سرماخوردگی یا عفونت داشته‌اید ممکن است میکروب‌ها را به مسواک خود منتقل کرده باشید بنابراین مطمئن شوید که از یک مسواک جدید استفاده کنید.