روکش دندانی و بهداشت دندان روکش شده با مسواک و نخ دندان مخصوص

روکش دندانی و بهداشت دندان روکش شده با مسواک و نخ دندان مخصوص

زمانی که دندان‌های یک فرد به‌شدت آسیب می‌بیند و ظاهرا قابل ترمیم نمی‌باشد پزشک می‌تواند با روکش دندانی، مشکل را تا حدودی برطرف کرده و ظاهر لبخند را زیباتر کند. روکش دندان یکی از قابل اعتمادترین روش‌های ترمیم آسیب‌های دندانی حاد است. روکش دندان را حتی می‌توان به‌عنوان جایگزین دائمی برای دندان‌های از دست رفته درنظر گرفت و با انجام آن لبخند بی‌عیب و دندان‌های زیبا را به یک فرد هدیه داد.
روکش‌ها جهت اصلاح طولانی مدت مشکلات حاد درمانی بکار می‌روند. ماندگاری این نوع درمان‌ها معمولا 20 تا 30 سال است و همانند بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی همیشگی هستند. روکش دندان درحقیقت کلاهک شبیه دندان است که به منظور پوشاندن دندان و اصلاح شکل، اندازه، مقاومت و بهبود ظاهر دندان روی آن قرار می‌گیرد. هنگامی که روکش‌ها روی دندان محکم می‌چسبند قسمت قابل دید دندان را که در روی لثه و بالای خط لثه قرار دارد، می‌پوشانند.

از آن‌جایی که روکش‌های دندانی برای بازیابی دندان‌های آسیب‌دیده بکار می‌روند نکاتی وجود دارند که رعایت آن‌ها نه تنها به بهبود درمان روکش دندان  کمک می‌کنند بلکه مانع پوسیدگی و عفونت دندان‌های زیر روکش می‌شوند. برای اطمینان از سلامت روکش دندان و دندان زیرین باید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را با دقت زیاد انجام داد.
جهت تقویت مینای دندان زیرین و پیشگیری از پوسیدگی ریشه دندان بهتر است از مایع دهان‌شویه حاوی فلوراید یا خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کرد. این روش در افرادی که سابقه بیماری‌های پریودنتال  یا پوسیدگی دندان دارند بسیار حائز اهمیت است.

گروه دانیال روژ با بهره گیری از دانش تخصصی و سالها تجربه در زمینه محصولات بهداشت دهان و دندان، آماده ارائه محصولات با کیفیت به شما می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

چرا به روکش دندانی نیاز است؟


چرا به روکش دندانی نیاز است؟

دو دلیل عمده‌ی توصیه روکش دندان عبارتند از:

شکستگی دندان

اگر دندانی در گذشته دچار ترک‌خوردگی شده باشد این احتمال وجود دارد که بعدها دچار شکستگی شود. اگر دندان شما شکسته شده و دندانپزشک تشخیص می‌دهد که شما به روکش دندان نیاز دارید از فرصت استفاده کنید و درنگ نکنید. اغلب هنگامی که یک دندان دچار شکستگی می‌شود این شکستگی آنقدر عمیق است که قبل از روکش باید عصب کشی انجام شود یا شکستگی ممکن است در زیر سطح استخوان تشکیل‌دهنده دندان رخ داده و غیر قابل بازیابی باشد. بعد از کشیدن دندان اغلب توصیه می‌شود جای دندان از دست رفته از ایمپلنت یا پل دندانی که بسیار هزینه‌بر و گران است استفاده کنید. روکش دندان روشی خوب و معقول در ترمیم دندان آسیب دیده است. یک دندانپزشک اغلب روکش دندانی را برای دندان‌هایی که درمعرض خطر شکستگی هستند نظیر دندان‌هایی که قسمت اعظم آن‌ها پر شده یا دندان‌هایی که خطوط ریز شکستگی یا ترک روی آن‌ها مشاهده میشود ( خصوصا اگر بیمار سابقه دندان قروچه یا فشردن فک را داشته باشد) توصیه می‌کند.

پرکردن زیاد

هر بار که حفره‌ای در دندان مشاهده می‌شود برای پرشدن و ترمیم آن باید قسمت اعظم ساختارهای دندان را از بین برد. بنابراین اگر دندانی دارید که در طول سال چندین بار پر شده مسلما فضای سالم در دندان شما کمتر خواهد بود. مواد کامپوزیتی ( پرکننده‌های سفید) که جهت پرکردن دندان استفاده می‌شوند باید با چسب به سطح دندان بچسبند.

اگر سطح سالم دندان طبیعی بسیار کم باشد این شرایط موجب می‌شود چسب شل و ضعیف شده و پرکردن دندان با شکست مواجه شود. از طرفی، استحکام و قدرت مواد کامپوزیت همانند مواد روکش دندانی ( طالا یا چینی) نیست بنابراین مواد مخصوص پرکردن دندان  و یا حتی خود دندان در دندان‌هایی که به دفعات زیاد ترمیم و پرشدند بیشتر درمعرض شکستن هستند.

چه نوع روکش‌های دندانی وجود دارند؟


تعیین و انتخاب نوع روکش دندانی مناسب معمولا به عهده بیمار و دندانپزشک است اما درکل 4 نوع روکش دندانی مختلف وجود دارد:

  • سرامیکی: این نوع روکش‌ها برای بازسازی دندان‌های جلو بکار می‌روند و به دلیل این‌که با دندان‌های طبیعی یکدست هستند در دندان‌های جلویی بیشتر کاربرد دارند. این نوع روکش دندانی از موادی تهیه شده اند که جنس پایه آن سرامیک است.
  • چینی متصل به فلز: این روکش‌ها به دلیل ساختار فلزی که دارند قوی‌تر از روکش‌های معمولی سرامیکی هستند. دوام و ماندگاری بالا از دیگر ویژگی‌های این نوع روکش‌هااست.
  • آلیاژهای طلا: این نوع روکش ترکیبی از طلا، مس و مواد دیگر است. آلیاژها علاوه‌بر این‌که پیوند محکمی را برای دندان ایجاد می‌کنند دچار شکستگی نمی‌شوند و با مرور زمان به خود دندان نیز آسیبی نمی‌رسانند.
  • آلیاژهای فلز پایه: این روکش‌ها به دلیل این که از مواد غیرنجیب تهیه شده‌اند، در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و در کل روکش‌های محکم به شمار می‌آیند. روکش‌های فلز پایه برای قرار گرفتن روی دندان به میزان خیلی کمی از دندان سالم نیاز دارند.

   روکش وonlay چیست؟


روکش و onlay از تکنیک‌های مختلف روکش دندانی محسوب می‌شوند. تفاوت بین این روکش‌ها و روکش‌هایی که قبلا درموردشان صحبت کردیم در نحوه پوشش دندان‌های زیرین است. روکش‌های معمولی کل دندان را می‌پوشانند و این درحالی است که روکش  و onlay میزان کمی از دندان‌های زیرین را می‌پوشانند.

آماده‌سازی دندان برای روکش شامل چه مراحلی است؟


آماده سازی دندان برای روکش کردن معمولا در طی 2 جلسه ویزیت در مطب دندانپزشک انجام می‌شود. مرحله اول شامل معاینه و آماده کردن دندان و مرحله دوم شامل قرار دادن روکش دائمی روی دندان است.

جلسه اول: معاینه و آماده سازی دندان

در جلسه اول آماده سازی، دندانپزشک ممکن است با کمک مقداری اشعه ایکس ریشه و استخوان‌های اطراف دندانی که قرار است روکش شود را معاینه کند. اگر دندان دچار مشکلاتی از قبیل پوسیدگی شدید، عفونت یا آسیب دیدگی پالپ شده باشد ممکن است در وهله اول درمان عصب کشی انجام شود. قبل از شروع به روکش کردن دندان، دندانپزشک دندان و بافت لثه اطراف آن را با دارو بی‌حس می‌کند. سپس دندانی که باید روکش شود را در امتداد سطح جونده و همچنین طرفین آن، سوهان می‌کشد تا فضای کافی برای روکش ایجاد شود. میزان سوهان کشیدن به نوع روکشی که استفاده می‌شود بستگی دارد. از طرفی، اگر مقدار زیادی از دندان از بین رفته‌باشد ( به دلیل پوسیدگی و آسیب) دندانپزشک جهت تقویت دندان و حمایت از روکش از مواد پرکننده استفاده خواهد کرد.

پزشک بعد از ایجاد تغییرات لازم در دندان، برای قالب‌گیری از دندانی که باید روکش شود از خمیر یا بتونه استفاده می‌کند. البته برخی مواقع قالب‌گیری با کمک اسکنرهای دیجیتالی انجام می‌شود. قالب‌گیری از دندان‌های بالا و پایین دندانی که قرار است روکش شود این اطمینان را ایجاد می‌کند که روکش به بایت دندان آسیبی وارد نخواهد کرد. سپس قالب‌ها یا اسکن‌ها به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شوند تا روکش دندانی تهیه شود. روکش معمولا ظرف 2 تا 3 هفته آماده شده و به مطب دندانپزک ارسال می‌شود. اگر روکش از جنس سرامیک باشد دندانپزشک معمولا رنگی را انتخاب می‌کند که دقیقا مطابق رنگ دندان‌های مجاور باشد. در طی جلسه اول ویزیت در مطب، به منظور محافظت و پوشاندن دندانی که آماده روکش شده یک روکش موقت روی آن قرار می‌گیرد تا روکش اصلی تهیه شود. روکش‌های موقت معمولا از جنس اکرلیک هستند و با سیمان مخصوص به طور موقت روی دندان قرار می‌گیرند.

جلسه دوم: دریافت روکش دندانی دائمی

در جلسه دوم، دندانپزشک روکش موقت را از روی دندان برداشته و اندازه و رنگ روکش دائمی را بررسی می‌کند. اگر همه نکات بدون عیب و ایراد باشد، دندان موردنظر را بی حس کرده و روکش جدید را برای همیشه روی دندان می‌چسباند.

مراقبت‌های پس از درمان روکش دندانی


روکش‌های موقت

در این روش نیز همانند تمام روش‌های ترمیم دندانپزشکی باید مراقبت از روکش دندان رعایت شود تا  درمان مثمر ثمر باشد. هدف از طراحی و ساخت روکش موقت این است که دندان آماده‌ی روکش تا ساخت روکش دائمی محافظت شود. با توجه به این موضوع، باید از مصرف خوراکی‌های چسبنده و سفت که ممکن است موجب حرکت یا کنده شدن روکش موقت شود خودداری کرد. در طول این دوره باید از جویدن آدامس و مصرف خوراکی‌های خیلی ترد و سفت نظیر بادام زمینی ترد و شکننده یا هویچ اجتناب نمود.

روکش‌های دائمی

خوشبختانه روکش‌های دائمی به مراقبت کمتری نیاز دارند  اما اگر خود را عادت دهید تا از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید مسلما از مزایای این روش درمانی بیشتر بهره خواهید برد. روکش‌های دندانی دائمی بسته به چگونگی مراقبت شما می‌توانند تا 15 سال ماندگاری داشته باشند. بعد از اولین روکش دندانی، هر چقدر از آن به خوبی مراقبت کنید طبیعتا بیشتر از آن بهره خواهید برد. از آن‌جایی که بعد از درمان ممکن است لثه‌ها حساس بشوند شاید دوست داشته باشید که از مسواک‌های نرم و خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. بعد از دوره اولیه می‌توانید طبق معمول دندان‌ها را مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از مسواک نرم کمک می‌کند تا دندان‌ها را به طور کامل و موثر تمیز شوند.

حداقل یکبار در روز باید از نخ دندان استفاده کنید. مراقب باشید تا اطراف روکش دندانی را به آرامی نخ دندان بزنید. شستن دهان بعد از غذا با دهان‌شویه ضدباکتری کمک می‌کند تا محیط اطراف روکش دندانی از پسماندهای غذایی و بوی بد در امان باشد. روکش‌های دندانی برای محافظت از دندان زیرین طراحی شدند و از پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه پیشگیری نمی‌کنند. اگر دوست دارید ماندگای و عمر روکش دندان شما طولانی باشد و دندان زیرین شما در شرایط خوب و سالمی بماند باید بهداشت روزانه را رعایت کنید. از طرفی، در کنار معاینات منظم بهتر است جهت مراقبت‌های پیشگیرانه نیز به مطب متخصص بهداشت مراجعه کنید.

این کار باعث می‌شود دندانپزشک یا متخصص بهداشت از شرایط خوب ترمیم دندان اطمینان یافته و در حالی‌که دندان را روکش می‌کنند سایر دندان‌های شبیه مروارید را به‌طور کامل پاکسازی کنند. به خاطر داشته باشید که اگر دندانی روکش شده باشد به این معنی نیست که از پوسیدگی و بیماری لثه درامان خواهد بود. بنابراین روش‌های خوب مراقبت بهداشت دهان و دندان  نظیر مسواک زدن حداقل 2 بار در روز و استفاده روزانه از نخ دندان  خصوصا اطراف روکش دندان جایی که لثه با دندان در ارتباط است و شستن دهان با دهان شویه حداقل یکبار در روز را فرامش نکنید.

ماندگاری روکش‌های دندانی چقدر است؟


به‌طور متوسط روکش‌های دندانی بین 5 تا 15 سال عمر دارند. طول عمر روکش دندانی به میزان " ساییدگی و آسیب" روکش دندان، چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان و عادات دهانی بیمار بستگی دارد. ( باید از عاداتی نظیر دندان قروچه یا فشردن فک‌ها، جویدن آدامس، خوردن ناخن انگشت و نفس کشیدن از طریق دهان باز خودداری کنید.)

هزینه روکش‌های دندانی چقدر است؟


هزینه روکش دندان بسته به موقعیتی که در آن زندگی می‌کنید و نوع روکشی که انتخاب می‌کنید متغیر است. ( به‌عنوان مثال روکش‌های سرامیکی معمولا گرانتر از روکش‌های طلا هستند و روکش‌های طلا نیز گرانتر از روکش‌های چینی متصل به فلز هستند.)

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."