روزی چندبار مسواک زدن برای داشتن دندانهای سالم و سفید لازم است؟

مسواک زدن دندان‌ها به صورت صحیح، پلاک‌های مضر را حذف می‌کند که در غیر این صورت باعث ایجاد پوسیدگی می‌شود. روش صحیح مسواک زدن نه تنها شامل عمل مسواک زدن است، بلکه تعداد دفعات آن مهم است. تمیز نگه داشتن دندان‌ها نقش مهمی در قوی و سالم نگه داشتن آن‌ها دارد. بنابراین، چند بار باید دندان‌هایتان را تمیز کنید؟ خب، این بستگی به نوع تمیز کردن دارد. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای دنبال کردن وجود دارد، اما توصیه‌های خاص دندانپزشک خود را بپرسید.

بعضی از افراد مراقب مسواک زدن نیستند، حتی ممکن است بیش از حد مسواک بزنند. برآورد شده است که 80 درصد مردم بیش از حد مسواک می‌زنند. مردم وسواس پیدا می‌کنند، اما اشتباه  مسواک می‌زنند و یا با مسواک نامناسب  مسواک می‌زنند. هر روز افرادی مشاهده می‌کنیم که ساختار دندان را با مسواک از بین برده‌اند و دندان را دچار فرسایش می‌کنند. وقتی صحبت از مسواک زدن دندان‌های تان به میان می‌آید، قطعا چنین چیزی وجود دارد که افراط صورت می‌گیرد.

گروه محصولات دانیال روژ، با بهره گیری از دانش تخصصی و روز دنیا محصولات بهداشت دهان و دندان مناسب شما را ارائه می‌کند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

بهداشت دهانی سالم


بهداشت دهانی سالم

مسواک زدن دندان‌ها دوبار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه اساس اصول بهداشت دهان و دندان مناسب را تشکیل می‌دهند.  سالم نگه داشتن بخش‌های دیگر دهان، مانند لثه‌ها، می‌تواند از طریق جلوگیری از گسترش میکروب‌ها و بیماری‌ها، به سلامت کلی شما کمک کند. مراقبت در خانه باید توسط مراقبت‌های حرفه ای تکمیل شود. هنگامی که پلاک یا تارتار ایجاد می‌شود، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان از ابزارهای خاصی برای خراشیدن (تراز کردن) دندان‌ها بدون ایجاد آسیب استفاده می‌کند. درمان فلوراید می‌تواند به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان کمک کند. برای داشتن دهان و لبخند سالم توصیه می‌شود:

  • دندان‌های خود را دو بار در روز با یک مسواک نرم بشویید. اندازه و شکل مسواک شما باید متناسب با دهان شما باشد تا بتوانید به راحتی به همه نواحی دسترسی پیدا کنید.
  • هر سه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید، یا اگر برس‌ها ساییده شده اند، زودتر این کار را انجام دهید. یک مسواک فرسوده کارتمیز کردن دندان‌های شما را به درستی انجام نخواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنید که از خمیر دندان فلوراید پذیرفته شده استفاده کنید.

البته، مسواک زدن دندان‌ها تنها بخشی از یک روال کامل مراقبت از دهان است. شما همچنین باید مطمئن شوید که:

  • بین دندان‌ها را روزانه با نخ دندان و یا پاک کننده بین دندانی تمیز کنید. باکتری‌هایی که باعث تخریب دندان می‌شوند، بین دندان‌هایی که موهای مسواک دسترسی ندارند، قرار می‌گیرند. این کار کمک می‌کند تا پلاك و ذرات مواد غذایی از بین دندان‌ها و زیر خط لثه پاك شود.
  •   یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میان وعده‌های را محدود کنید.
  • به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید

مسواک چیست و چگونه ساخته می‌شود؟


روزی چندبار مسواک زدن، قسمت مسواک چیست؟ چگونه ساخته می شود؟

موی‌های مسواک در کارخانه گرد می‌شوند، اما هنگامی که موهای مسواک در اثر استفاده ساییده می‌شوند، مسواک شما مانند یک چاقوی دارای لبه‌های دندانه دار می‌شود. یک لحظه در مورد آن فکر کنید، مسواک چیست و چطور ساخته می‌شود. یک مسواک با تهیه گروهی از موهای نایلونی و قرار دادن آن‌ها در یک دسته نایلونی ذوب شده ساخته می‌شود. دستگاهی این موها را برش می‌دهد تا ارتفاع همه آن‌ها را یکی کند. در این مرحله در فرایند تولید، اگر مسواک را زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی زیاد مشاهده کنید، هزاران لوله استوانه ای نایلونی کوچک با لبه‌های تیز و دندانه دار می‌بینید، که در انتظار خراشیدن عاج و مینای با ارزش دندان است. خوشبختانه گام دیگری در این فرایند تولید وجود دارد که بیشتر مسواک‌های با کیفیت (نه همه) از آن عبور می‌کنند. پس از این که موهای مسواک به یک قد بریده شدند، به گونه ای کنار هم قرار میگیرند که لبه‌های تیز موهای نایلونی به صورت گنبدهای گرد نیم کره شکل بگیرند- که این نیز در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است. این فرایند باعث می‌شود استفاده از موهای مسواک بی خطر باشد. پس از گرد شدن، بسیار کمتر از زمانی که تیز بریده می‌شوند ساینده هستند و استفاده از آن‌ها بی خطر خواهد بود، زیرا ساختار دندان را از بین نمی‌برند.برخی از تولید کنندگان مسواک بهتر از دیگران عمل می‌کنند. مسواک‌های ساخته شده توسط تولید کنندگانی که کار خود را در گرد کردن موهای مسواک به خوبی انجام نمی‌دهند، ایمن نیستند. این را نمی‌توان با چشم غیر مسلح دید.

صافی موهای مسواک شما نیز از طریق مسواک زدن، به شکل بی دندانه اصلی قبلی خود بازمی‌گردد، به همین دلیل است که ممکن است شنیده باشید که دندانپزشکان توصیه می‌کنند اغلب مسواک خود را عوض کنید. نکته مهم این است که مسواک خود را قبل از اینکه موهای سر آن را از بین بروند، دور بیاندازید، زیرا در آن زمان خیلی دیر شده است. موهای زاویه دار شده (واگرا) به این معنی است که شما در حال استفاده از مسواک فرسوده هستید که بسیار ساینده است و ساختار دندان شما را از بین می‌برد. برای کسانی که روزانه دو بار مسواک می‌زنند، توصیه می‌شود مسواک خود را هر چهار هفته یک بار عوض کنند. قیاسی که مایل به استفاده از آن هستید، این گونه است: آیا ماشین خود را با یک پارچه قدیمی با کثیفی‌های روی آن مواج می‌کنید؟ هرگز، چرا که آن را خراش می‌دهد. همین قضیه برای دندان‌هایتان نیز وجود دارد.اگر از تکنیک‌های مناسب در مسواک زدن استفاده می کنید، از مسواک با کیفیت بالا استفاده کنید و قبل از اینکه به وسیله ساینده خطرناکی که توصیف شد تبدیل شود، آن را دور بیاندازید، شما می‌توانید به اندازه‌ای که می‌خواهید غذا بخورید و بدون احساس گناه مسواک بزنید. از سویی دیگر، هرگز نمی‌توانید بیش از حد نخ دندان بکشید - فقط ممکن است بسیار کم از نخ دندان استفاده نمایید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در خانه


شما باید دو یا سه بار در روز دندان‌های خود را با یک برس نرم برس در خانه تمیز کنید. مسواکی که استفاده می‌کنید باید به راحتی متناسب با اندازه و شکل دهان شما باشد و باید هر چند ماه یک بار عوض شود. مهم است که از ضربات کوتاه به جلو و عقب برای تمیز کردن سطوح بیرونی، سطوح داخلی و سطوح جویدن تمام دندان‌ها استفاده کنید. برای تمیز کردن بین دندان‌هایتان، باید از ضربات عمودی در حین مسواک زدن استفاده کنید. یک بار در روز نخ دندان کشیدن نیز به از بین بردن هر گونه غذای باقیمانده، پلاک و باکتری از بین دندان‌هایتان کمک می‌کند.

در دندانپزشکی


علاوه بر ایجاد عادت‌های روزمره مسواک زدن مناسب، همچنین لازم است که دندان‌هایتان به صورت حرفه ای تمیز شوند. تمیز کردن حرفه ای توسط متخصص دندانپزشکی در مطب دندانپزشک شما انجام می‌شود. این نوع تمیز کردن می‌تواند به حذف بقایای سخت روی دندان‌ها که با مسواک زدن روزانه نمی‌تواند حذف شوند، کمک کند. همچنین به جلوگیری از بیماری‌های لثه کمک می‌کند. اگر دندان هایتان سالم هستند، باید دندان‌های تان را دوبار در سال به صورت حرفه ای تمیز کنید، و در صورتی که نگرانی‌های خاصی داشته باشید که سلامتی دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند، باید به دفعات بیشتری این کار را انجام دهید. متخصص دندانپزشک شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین پاسخ به این سوال کمک کند: "چند وقت یک بار باید دندان‌هایتان را تمیز کنید؟" با آن‌ها در مورد فواصل زمانی نیاز به تمیز کردن حرفه ای بر اساس نیازهای خاص بهداشت دهان خود صحبت کنید.

چه موقع مسواک بزنید؟


توصیه می‌شود دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید دندان‌های تان را مسواک بزنید. هنگامی که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، به حذف مواد غذایی و پلاک‌ها کمک می‌کنید – یعنی لایه سفید چسبنده که بر روی دندان‌های شما شکل می‌گیرد و حاوی باکتری است. پس از خوردن غذا یا میان وعده ای که حاوی قند است، باکتری‌های موجود در پلاک تولید اسید‌هایی می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کنند. حملات مکرر می‌تواند مینای دندان را تخریب کرده و منجر به پوسیدگی شود. پلاکی که تمیز نشود می‌تواند به صورت تارتار و سفت شود، و تمیز نگه داشتن دندان‌ها را دشوارتر می‌کند. در انتخاب زمان مناسب برای مسواک زدن، ممکن است رژیم غذایی خود را نیز در نظر بگیرید. اگر غذا یا نوشیدنی اسیدی خورده اید، از مسواک زدن دندان‌هایتان بلافاصله پس از آن خودداری کنید. این اسیدها مینای دندان را تضعیف می‌کنند و مسواک زدن خیلی زود می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. اگر می‌دانید قصد خوردن یا نوشیدن چیزی اسیدی را دارید، قبل از آن دندان‌های خود را بشویید.علاوه بر مسواک زدن دندان‌ها، توصیه می‌کند که:

  • روزانه نخ دندان بکشید
  • مقدار زیادی آب بنوشید، یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و مصرف میان وعده‌ها را محدود کنید
  • هر سه تا چهار ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید یا اگر موهای آن نامنظم یا ساییده شده اند، زودتر این کار را انجام دهید
  • برنامه منظم برای بررسی دندان‌ها داشته باشید.

چند بار در روز باید دندان‌های تان را مسواک بزنید؟


چند بار در روز باید دندان‌های تان را مسواک بزنید

مسواک زدن صحیح دندان‌ها پلاک‌های مضر را که باعث پوسیدگی می‌شوند، حذف می‌کند. روش صحیح مسواک زدن نه تنها مربوط به عمل مسواک زدن است، بلکه دفعات آن مهم است. پاسخ به این سوال که "چند بار در روز باید مسواک بزنید؟" به نظر آسان می‌آید؛ به طور کلی توصیه می‌شود دو بار در روز مسواک زنید. اما ممکن است شگفت زده شوید که پاسخ فراتر از این است.اگر چه دو بار در روز اغلب میزان توصیه شده برای مسواک زدن دندان‌ها می‌باشد، تعداد دفعات بستگی به رژیم غذایی، دفعات غذا خوردن  و سلامت کلی دهان و دندان دارد. پس از هر وعده غذایی و بعد از مصرف میان وعده‌های شیرین، بهتر است مسواک بزنید. اگر بریس یا جینجیویتی دارید، ممكن است مسواك زدن بیشتری نیاز باشد. به یاد داشته باشید که استفاده از ضربه‌های نسبتا ملایم برای جلوگیری از سایش مینای دندان، عامل کلیدی مسواک زدن موثر استمن حدود 6 بار در روز غذا می‌خورم و از آنجا که در خانه کار می‌کنم، بعد از هر بار غذا خوردن، مسواک می‌زنم. طبق مطالبی که خوانده ام فقط باید بعد از هر وعده غذایی، یعنی 2 تا 3 بار در روز مسواک بزنید. اما اگر 6 بار در روز غذا بخورید چه باید کرد، آیا پس از هر وعده غذایی باید مسواک بزنید؟

آیا در واقع 5 یا 6 بار مسواک زدن در روز به دندان‌هایتان آسیب نمی رساند؟


کاملا ممکن است که اگر بیش از حد مسواک بزنید به دندان ها آسیب برسد - اما این بستگی به تکنیک و مسواک شما دارد، نه لزوما به اینکه چقدر مسواک بزنید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."