ژل بین دندانی: افزایش بهداشت دهان و از بین بردن پلاک و جرم دندان

فضاهای بین دندانی (بین دندان‌ها) به سختی با یک مسواک معمولی تمیز می‌شوند. این فضاها حدود 40٪ سطح دندان را پنهان می‌کنند، بنابراین بدون استفاده از نخ دندان یا مسواک برای تمیز کردن این نواحی، محتمل ترین مکان برای ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان است. ژل بین دندانی یک ژل ضد باکتریایی است که به طور خاص برای استفاده آسان با مسواک های بین دندانی تهیه شده است.

اهمیت بهداشت بین دندان


اهمیت بهداشت بین دندان

پلاک دندان یک فیلم چسبنده از باکتری است که به طور مداوم روی و بین دندان های شما تشکیل می‌شود. این پلاک‌ها باید مرتباً برداشته شود، در غیر این صورت باعث التهاب لثه، ایجاد حفره و بوی بد دهان می‌شود. دسترسی به ناحیه بین دندان‌ها با مسواک دشوار است و استفاده از یک محصول بین دندانی در این مناطق توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود هر روز برای تمیز و سالم نگه داشتن دهان، تمیز کردن بین دندانه‌های خود را شروع کنید.

هنگامی که شروع به تمیز کردن بین دندان‌های خود می‌کنید، لثه ها می‌توانند احساس درد و خونریزی کنند اما این کار نباید متوقف کنید زیرا خونریزی لثه اغلب نشانه التهاب لثه است. اگر ظرف چند روز پیشرفتی مشاهده نکردید، با متخصص دندانپزشکی خود تماس بگیرید.

مزایای ژل بین دندانی


مزایای ژل بین دندانی

این ژل همراه با برس های بین دندانی استفاده می‌شود و از این طریق در برابر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه موثر است. فضای بین پروگزیمال فاصله بین سطوح پروگزیمال دندان‌های مجاور است.

  • تشکیل پلاک‌های دندانی را در فضای بین پروگزیمال کاهش می‌دهد
  • تجدید ساخت مینای دندان را القا می‌کند
  • لثه ها را سالم نگه می‌دارد

ژل بین دندانی برای از بین بردن موثر پلاک و مواد غذایی از بین دندان‌ها، بریس ها و پل‌ها استفاده می‌شود.

ترکیبات ژل بین دندانی 


این ژل ترکیبی از کلرهگزیدین و فلوراید برای محافظت مضاعف از لثه و دندان است. کلرهگزیدین در برابر پلاک و التهاب لثه (ژینژیویت) موثر است، در حالی که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند و از سطوح حساس ریشه محافظت می‌کند. ژل لثه برای تمیز کردن نرم و ملایم بین دندان‌ها، فاقد هر گونه مواد ساینده است و نه تنها بین دندان‌ها، بلکه در کل دهان احساس تازه‌ای ایجاد می‌کند.

شیوه استفاده از ژل بین دندانی


شیوه استفاده از ژل بین دندانی

دو روش مناسب برای استفاده از ژل در برس بین دندانی وجود دارد. یک راه این است که به راحتی ژل را در امتداد برس قرار دهید. روش دیگر استفاده از کلاهک منحصر به فرد به عنوان یک کاسه است، به سادگی ژل را در کلاهک ریخته و کل برس را به ژل آغشته کنید.

مناسب ترین اندازه مسواک را برای هر فضا انتخاب کنید. ژل خمیر دندان را مستقیماً روی برس بمالید. برس باید به راحتی وارد شود، به طوری که موها و نه سیم با دندان تماس ندارند. برس را از داخل به بیرون حرکت دهید، بدون اینکه آن را بپیچانید. برای کارایی بهتر، برس را از دو طرف وارد کنید. برای یک بهداشت مناسب بین حداکثر، این مراحل را در هر گونه فضای بین دندانی تکرار کنید، بعد از هر بار استفاده، برس را بشویید. هنگامی که با مسواک زدن به تمام حداکثر فضاهای بین دندانی رسیدگی کردید، برس را با آب فراوان بشویید تا بقایای ژل از بین برود.

اگر قبلاً مسواک های بین دندانی را امتحان نکرده اید، لطفاً از دندانپزشک یا متخصص بهداشت خود بپرسید چه اندازه هایی را توصیه می‌کنند.

قبل از استفاده از این دارو به پزشک خود چه باید بگویم؟ 


آنها باید بدانند که آیا شما هر یک از این شرایط را دارید یا خیر:

  • بیماری کلیوی
  • دندان های لکه دار، خالدار یا حفره دار
  • یک واکنش غیرمعمول یا آلرژیک به فلوراید، سایر داروها، غذاها، رنگ‌ها یا مواد نگهدارنده
  • بارداری یا سعی در باردار شدن دارید
  • شیر دادن

چه چیزی ممکن است با این دارو تداخل کند؟


هیچ گونه تداخلی انتظار نمی‌رود. این لیست ممکن است همه تداخلات احتمالی را توصیف نکند. لیستی از تمام داروها، گیاهان دارویی، داروهای بدون نسخه یا مکمل‌های غذایی که استفاده می‌کنید به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بدهید. همچنین اگر سیگار می‌کشید، الکل می‌نوشید یا از داروهای غیرقانونی استفاده می‌کنید به آنها بگویید. بعضی آیتم ها ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

هنگام استفاده از این دارو باید مراقب چه چیزهایی باشم؟ 


برای بررسی منظم پروژه خود، به مطب متخصص دندانپزشکی خود مراجعه منظم داشته باشید. این ژل را قورت ندهید. مصرف طولانی مدت روزانه می‌تواند باعث ایجاد مینای دندان غیر طبیعی شود. مینا قسمت سختی خارج دندان است. هرگونه تغییر در رنگ دندان، از جمله لک شدن غیرمعمول یا لکه بینی دندان را گزارش دهید.

چه عوارض جانبی را می‌توانم از دریافت این دارو مشاهده کنم؟ 


عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص بهداشت خود گزارش دهید:

  • واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب‌ها یا زبان
  • سوزش در دهان، زخم زبان
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال

عوارض جانبی که معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی گزارش دهید):

  • لثه‌های حساس و تحریک شده

این فهرست ممکن است همه اثرات جانبی را مشخص نکند. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

کجا باید داروی خود را نگه دارم؟


دور از دسترس اطفال نگه دارید. در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد (68 و 77 درجه فارنهایت) نگهداری شود. ظرف را به صورت بسته نگه دارید. دور انداختن هر داروی استفاده نشده پس از گذشتن تاریخ انقضا الزامی است.

سوالات متداول


سوالات متداول ژل بین دندانی

اگر هنگام تمیز کردن بین دندان‌هایم درد یا خونریزی پیدا کنم چه کاری باید انجام دهم؟ 

اگر خیلی مرتب بین دندان های خود را تمیز نکنید، خونریزی خفیف و یا ناراحتی می‌تواند کاملاً رایج باشد. این بدان معنا نیست که دهان شما ناسالم است، فقط به این معنی است که شما باید پلاک‌های تحریک کننده لثه را بردارید! اطمینان حاصل کنید که روزانه تمیزکاری بین دندانی را انجام می‌دهید. اگر خونریزی و درد فروکش نکرد، باید با پزشک بهداشت دهان خود قرار ملاقات بگذارید.

از چه سایز برس بین دندانی باید استفاده کنم؟ 

از چه سایز برس بین دندانی باید استفاده کنم؟

این موضوع بستگی به سفت بودن دندان های شما دارد. اگر آنها بسیار محکم هستند از نخ دندان یا یک مسواک بین دندانی با سر بسیار کوچک استفاده کنید. اگر این گونه نیست، بیشتر آزمایش و خطا است به دنبال بسته‌های نمونه باشید یا از متخصص بهداشت خود بخواهید به شما کمک کند. بسته به فضاهای بین دندانی ممکن است به بیش از یک مسواک با سایز متفاوت نیاز داشته باشید. سر مسواک باید به راحتی، اما کاملاً راحت بین دندان ‌های شما قرار بگیرد زیرا این امر باعث از بین رفتن حداکثر پلاک می‌شود. هرگز مسواک بین دندانی را به زور استفاده نکنید، به جای آن یک اندازه پایین بیاورید.

چگونه برس های بین دندانی را تمیز کنیم؟ 

نیازی به تمیز کردن آنها نیست، فقط مطمئن شوید که بعد از استفاده شستشو داده و اجازه دهید تا به صورت ایستاده در هوا خشک شود تا از رشد باکتری جلوگیری شود. به یاد داشته باشید، برس های بین دندانی تا یک هفته قابل استفاده هستند در حالی که نخ‌های بین دندانی یکبار مصرف هستند.