علت سیاه شدن دندان کودکان چیست؟ راه‌های پیشگیری و درمان

لبخند معصوم و زیبای کودک یکی از بزرگترین شادی ها را برای والدینشان به ارمغان می آورد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است دندان های سفید کودک شما به زرد، سیاه یا رنگ دیگری تغییر رنگ دهند و این امر ممکن است بر لبخند زیبای فرزند تان تأثیر بگذارد. جای نگرانی نیست زیرا شما می توانید اقدامات مختلفی برای بهبود رنگ دندان کودک خود انجام دهید. اگر تغییر رنگ دندان های کودک تان باعث فکر مشغولی شما شده و ذهنتان را درگیر کرده است، دیگر نگران نباشید زیرا در مقاله زیر در مورد علل، درمان و پیشگیری های مختلفی که می توانید برای بهبود رنگ سیاه دندان یا دیگر تغییرات رنگی دندان کودک خود استفاده کنید، صحبت خواهیم کرد.

تغییر رنگ دندان چیست؟ 


قبل از ادامه مقاله، باید درک کنیم که تغییر رنگ دندان دقیقاً چیست. خوب، تغییر رنگ دندان ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که رنگ سفید مرواریدی یا سفید عاجی دندان‌های کودک تان تغییر کند. تغییر رنگ دندان می تواند در دو نوع مشاهده شود تغییر رنگ خارجی و تغییر رنگ داخلی. تغییر رنگ خارجی دندان ممکن است موقتی باشد و در مواردی ممکن است به دلیل داروهای خاص، مواد غذایی و غیره رخ دهد. از طرف دیگر، تغییر رنگ داخلی امکان دارد بیشتر به دلیل شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند اختلال متابولیک، هیپوپلازی مینا و غیره اتفاق بیفتد.

علائم تغییر رنگ دندان


اگرچه ممکن است تغییر رنگ دندان با مشاهده و بررسی دندان های کودک کاملاً مشهود باشد، اما علائم زیر در تشخیص اینکه کودک شما از هر نوع تغییر رنگ دندان رنج می برد به شما کمک خواهد کرد.

  • ممکن است دندان های کودک تان قهوه ای به نظر برسد. این امر می تواند به دلیل مصرف نوشیدنی های تیره یا نوعی آسیب باشد.
  • ممکن است دندان های کودک شما لکه های سفید داشته باشد. این مهم ممکن است نشانه های اولیه پوسیدگی دندان باشد.
  • دندان های کودک شما ممکن است قرمز، بنفش یا آبی به نظر برسد. این عامل ممکن است به دلیل ضربه خوردگی و یا بخاطر مصرف مقداری مواد غذایی با رنگ تیره رخ دهد.
  • ممکن است دندان های کودک تان نارنجی به نظر برسد. این تغییر ممکن است نشان دهنده تجمع باکتری ها بر روی دندان های کودک تان به دلیل بهداشت نامناسب دهان او باشد.
  • ممکن است دندان های کودک شما لکه های سیاه داشته باشد. این نشانه ممکن است به دلیل مکمل های آهن، حفره های دندانی و یا ضربه به دندان رخ دهد.

علت سیاه شدن دندان کودکان 


اگر از خود می پرسید که چرا دندان های کودک من تغییر رنگ داده‌اند، دلایل زیر ممکن است به شما در درک بهتر آن کمک کند.

پوسیدگی یا خراب شدن دندان

سیاه شدن دندان کودکان به علت پوسیدگی یا خراب شدن دندان

کودک شما ممکن است به دلیل فعالیت باکتری های موجود در دهان، دچار پوسیدگی یا حفره دندان شود. این امر ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها به سیاه و یا قهوه ای شود.

بهداشت دهان و دندان نادرست

اگر کودک شما بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکرده و دندان های خود را به درستی مسواک نزند، ممکن است منجر به تشکیل آفت شده و در نتیجه تغییر رنگ دندان ها اتفاق بیفتد.

فلوروز (فلورزدگی) 

وجود بیش از حد فلوراید در شیر خشک کودک و یا در خمیر دندان یا آب آشامیدنی کودک ممکن است منجر به ایجاد بیش از حد فلوراید در دهان کودک شود. مقادیر بیش از حد فلوراید احتمال دارد منجر به وضعیتی شود که ممکن است باعث ایجاد رگه های سفید یا لکه هایی بر روی دندان کودک تان گردد.

برخی بیماری ها خاص 

بعضی از بیماری ها یا بیماری هایی مانند هپاتیت، تب عود کننده و غیره ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان در کودکان شود.

زردی 

گاهی اوقات نوزادانی که ممکن است پس از تولد به زردی شدید مبتلا شوند، احتمال دارد به دلیل وجود مقدار بیشتری بیلی روبین در طی رشد دندان، دندان هایی به رنگ زرد یا سبز داشته باشند.

آسیب 

سیاه شدن دندان کودکان به علت آسیب به دندان

گاهی اوقات آسیب به دندان ها نیز ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان شود. این امر احتمال دارد زمانی اتفاق بیفتد که رگ های خونی پاره شده و خون روی مینای دندان تأثیر بگذارد. این اثر ممکن است باعث ایجاد رنگ صورتی در دندان آسیب دیده گردد که با گذشت زمان می تواند به رنگ سیاه تبدیل شود.

استفاده از داروهای خاص 

سیاه شدن دندان کودکان به علت استفاده از داروهای خاص

استفاده از داروهای خاص در دوران بارداری مانند تتراسایکلین که برای درمان عفونت ادراری استفاده می گردد، ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان های کودک شود.

هیپوپلازی مینا

این عامل یک وضعیت ژنتیکی بوده که در آن یا پوشش مینای دندان از بین رفته است یا بسیار نازک می شود. هیپوپلازی مینا ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان گردد.

راه‌های درمان تغییر رنگ دندان‌ها 


اگر به این فکر می کنید که چگونه دندان های کودک خود را سفید کنید، گزینه های درمانی زیر برایتان مفید خواهند بود.

  • برای از بین بردن تغییر رنگ دندان می توانید از مقداری جوش شیرین و آب برای مسواک زدن دندان های کودک تان استفاده کنید.
  • اگر کودک شما از مکمل های آهن استفاده می کند، ممکن است گاهی منجر به لک دار شدن دندان شود. بنابراین، اگر کودک تان از مکمل های آهن استفاده می کند، در مسواک زدن دندان های او بسیار کوشا باشید تا بخاطر مصرف مکمل های آهن لکه ای روی دندان ها ایجاد نشود. این لکه ها پس از قطع مکمل ها، از بین می روند.
  • اگر تغییر رنگ ممکن است به دلیل ضربه خوردن به دندان باشد، احتمالا درمان آن دشوار است، اما باید با دندانپزشک تماس حاصل کرده تا از احتمال آسیب دیدن دندان های دائمی به دلیل ضربه خوردگی مطلع شوید.
  • دندانپزشک شما ممکن است از مخلوط سیلیکات های آلومینیوم، پتاسیم و سدیم که در دندانپزشکی بعنوان وسیله ساینده یا جلا دهنده مورد استفاده قرار می گیرد، برای از بین بردن لکه ها و باکتری هایی که باعث تغییر رنگ دندان می شوند استفاده کند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟ 


چه موقع باید برای تغییر رنگ دندان کودکان به دکتر مراجعه کرد؟

به محض تشخیص علائم تغییر رنگ دندان در کودک، پیشنهاد می شود که به پزشک مراجعه کنید. این به این دلیل است که قبل از اقدام برای درمان تغییر رنگ دندان، مهم است که علت آن را مشخص کنید و احتمال دارد فقط پزشک شما بتواند آن را تشخیص دهد.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودک مهم است و در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ، در اولین فرصت از متخصص کمک بگیرید.

آیا محصولات سفید کننده و براق کننده دندان برای کودکان بی‌خطر است؟


محصولات سفیدکننده و براق کننده دندان بدون نسخه در بازار موجود است. با این حال، شما نباید از چنین محصولاتی برای کودک خود استفاده کنید. این محصولات بیشتر حاوی پراکسید هستند که ضرری که دارند بیشتر از فایده ی استفاده آن ها برای فرزندتان می باشد. استفاده از آن ها برای دندانهای شیری کاملاً ضرر داشته و در صورت نیاز به سفید شدن دندان های دائمی در کودکان، باید از یک دندانپزشک مشاوره بگیرید.

نکاتی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان 


نکاتی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان

گزینه های درمانی بسیاری برای درمان تغییر رنگ دندان وجود دارد. با این حال، بهتر است قبل از آن که تغییرات رنگی در دندان های فرزندتان رخ دهد، اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان انجام دهید.

  • باید طبق میزان سن کودک، از مقدار خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. مقادیر بیشتر از اندازه فلوراید ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان در کودکان شود.
  • باید تمیز نگه داشتن دندان های فرزند خود را از همان ابتدا شروع کنید، یعنی از همان زمانی که دندان هایشان شروع به درآمدن می کند. بهتر است برای شروع کار، ابتدا به تمیز کردن دندان های کودک خود با یک پارچه نخی و نرم کرده و سپس رفته رفته باید این پروسه را با مسواک کودک ادامه دهید.
  • از غذاهایی که محتوای قند زیادی دارند، کودک خود را تغذیه نکنید. غذاهایی که مقادیر بیشتری قند را دارا هستند ممکن است منجر به پوسیدگی و خراب شدن دندان شوند که به نوبه خود باعث تغییر رنگ خواهد شد.
  • مسواک زدن عادت خوبی است که باید از سنین پایین در کودک به وجود بیاید. با این حال، یکی از نگرانی های والدین احتمالا این بوده که کودک شان ممکن است خمیردندان را ببلعد. بنابراین، مهم است که به کودک خود یاد دهید چگونه خمیر دندان را تف کند.
  • کودک خود را به خوردن یه لیوان شیر قبل از خواب تشویق نکرده وبه این کار عادتش ندهید. وجود شیر و شکر در دهان ممکن است محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها در دهان کودک تان ایجاد کند.