ایمپلنت دندان جهت حفظ زیبایی طبیعی دندان ها و فرار از دندان مصنوعی

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که ریشه‌های دندان را با فلز و پست‌های پیچ مانند جایگزین کرده و دندان‌های آسیب‌دیده و یا از دست‌رفته را با دندان‌های مصنوعی‌‌‌ای که به لحاظ ظاهر و عملکرد  بسیار بسیار شبیه به دندان‌های واقعی است جایگزین می‌‌نماید. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند یک جایگزین خوب برای پروتز دندان یا بریج باشد که جایگزین مناسبی برای دندان‌ها نیستند. نحوه عمل جراحی ایمپلنت دندان بستگی به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شخص دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین مرحله باشد. مهمترین مزیت ایمپلنت‌ها، پشتیبانی مستحکم از دندان‌های جدید شما است. فرایندی که نیازمند آن است که استخوان محکم در اطراف ایمپلنت بهبود یابد. از آنجا که بهبودی به زمان نیاز دارد، این فرایند می‌تواند چند ماه طول بکشد.

دندان‌های ایمپلنت شده به لحاظ ظاهر و حالتی که در دهان احساس می‌شوند هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارند. آن‌ها طوری برای شخص ساخته و نصب می‌شوند که به لحاظ ظاهر، احساسی که در دهان ایجاد می‌کنند و جای‌گیری دقیقا مانند دندان‌های دیگر شما باشند. اگر بخواهید از ایمپلنت استفاده کنید، باید بگوییم ایمپلنت جایگزینی کامل کردن برای دندان از دست رفته شماست – به خصوص اگر این روش توسط یک متخصص دندان انجام شود. احساس طبیعی بودن ایمپلنت از این جا ایجاد می‌شود که ایمپلنت به استخوان متصل می‌شود. همچنین طراحی و ساخت تاج ایمپلنت نیز طوری انجام می‌شود که تقریبا از دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیست.

ایمپلنت درمانی بسیار مناسب برای کسانی است که نمی‌خواهند جای خالی میان دندان‌هایشان داشته باشند اما با این حال با هزینه‌های نسبتاً زیادی همراه است و بهترین راه برای جلوگیری از این هزینه‌ها رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است.گروه محصولات دانیال روژقادر است با ارائه بهترین محصولات بهداشتی در حوزه دهان و دندان برای حفظ دندان‌هایتان به شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

چرا باید ایمپلنت را انتخاب کنید؟


ایمپلنت

ایمپلنت‌ها با جراحی در استخوان ، در جایی که به عنوان ریشه دندان‌های از دست رفته عمل کنند، قرار داده  می‌شوند. از آنجا که تیتانیوم در ایمپلنت با استخوان جوش می‌خورد، برخلاف بریج‌های ثابت یا دندان مصنوعی‌ها، ایمپلنت‌ها نمی‌لغزند، و باعث ایجاد سر و صدا و یا آسیب استخوان نمی‌شوند، و مواد آن پوسیدگی پیدا نمی‌کنند، برخلاف دندان‌های طبیعی که وقتی پایه بریج‌های معمولی شوند، پوسیده می‌شوند. به طور کلی ایمپلنت ممکن است برای شما مناسب باشد اگر شما:

  • یک یا چند دندان خود را از دست داده باشید
  • استخوان فکتان به رشد کامل رسیده است
  • به اندازه کافی استخوان برای ایمپلنت‌ها داشته و یا بتوانید پیوند استخوانی انجام دهید
  • بافت دهانتان سالم باشد
  • مشکلاتی که در روند بهبودی استخوان اختلال ایجاد می‌کنند نداشته باشید
  • قادر به به استفاده از پروتزهای دندان نباشید یا به استفاده از ان‌ها تمایلی نداشته باشید
  • بخواهید تکلم خود را بهبود بخشید
  • تمایل داشته باشید که چندین ماه درگیر انجام پروسه ایمپلنت شوید

درباره مزایای ایمپلنت دندان بیشتر بدانید


همانطور که اشاره شد بسیاری از افراد برای حل مشکلات دهان و دندان خود می‌توانند روی ایمپلنت حساب کنند که این به دلیل وجود مزایای بسیار ایمپلنت است که چند مورد از آن به شرح زیر می‌باشد:

ایمپلنت غذا خوردن را ساده‌تر می‌کند

بر خلاف سایر گزینه‌های درمانی دندانپزشکی، ایمپلنت کاری می‌کند که شما بتوانید از تجربه بسیار طبیعی و رضایت‌بخش جویدن لذت ببرید. شما مجبور نیستید در هنگام غذا خوردن مراعات‌های خاصی انجام دهید. در حالی که پروتزها و دندان مصنوعی‌های سنتی اغلب در دهان می‌لغزند و بدین صورت لذت بردن از جویدن را دشوار می‌کنند. اما عملکرد ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی است و به افراد اجازه می‌دهند تمام غذاهای مورد علاقه خود را بدون هیچ گونه تلاش اضافی یا احساس درد بخورند.در مورد ایمپلنت‌ها حساسیت دندان‌ها، و نیرویی است که می‌توانید در هنگام خوردن و گاز گرفتن وارد کنید تقریبا همانند فردی است که تمامی دندان‌هایش طبیعی است. ایمپلنت قطعا باعث می‌شود که نیروی گاز گرفتن و جویدن غذاها بیشتر از فشاری باشد که فردی با دندان مصنوعی‌های سنتی می‌تواند اعمال کند.

ایمپلنت جایگزینی ریشه‌ دندان‌های از دست رفته می‌شود

هنگامی که یک دندان را از دست بدهید، جایی که ریشه در آن قرار داشت خالی می‌ماند. متأسفانه، اکثر گزینه‌های جایگزین کردن دندان فقط روی جایگزین کردن تاج دندان  تمرکز دارد. ایمپلنت دندان  قسمت‌هایی از دندان که دیده نمی‌شوند - یعنی ریشه‌ها و یا سطوح زیرین را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.ریشه دندان‌ها به فک متصلند، به همین دلیل است که می‌توانند دندان را در جای خود نگه دارند - مثل ریشه‌های یک درخت. ایمپلنت‌ها طوری در دهان قرار داده می‌شوند که به استخوان متصل می‌شوند، طوری که انگار ریشه دندان در فک وجود دارد. این مساله فک را تحریک کرده و باعث می‌شود بافت جدیدی در اطراف ایمپلنت به وجود بیاید و در نتیجه پیوند طبیعی بین استخوان و فلز ایجاد می‌شود. بدون وجود ایمپلنت در موقعیت ریشه دندان، به تدریج استخوان فک حجم و چگالی خود را در طول زمان از دست خواهد داد.

ایمپلنت‌ها می‌توانند به محافظت از دندان‌های سالم کمک کنند 

هنگامی که یکی از دندان‌های خود را از دست بدهید، یکی از روش‌های جایگزین کردن آن دندان که بطور گسترده‌ای استفاده می‌شود بریج کردن دندان است. در اغلب موارد در این روش، برای این که تعادل مناسبی بین بریج و دندان‌های دیگر ایجاد شود، بخش‌هایی از دندان‌های مجاور سالم برش و تراش داده می‌شوند. اما امروزه با کمک روش ایمپلنت‌ دندان، می‌‌توانید روی خود ایمپلنت تاج و یا بریج را قرار دهید و نیازی به تراش دادن یا اسیب رساندن به دندان‌های دیگر به خاطر وضعیت و مشکل یک دندان نیست. با ایمپلنت دندان، دندان‌های سالم، از انجا که دستکاری نمی‌شوند، سالم باقی می‌مانند و درعین حال، پایه ای در استخوان فک برای پشتیبانی از هر پروتز دندانی که قرار است آن را به دهان خود اضافه کنید، ایجاد شده و ان را محکم در جای خود نگه می‌دارد.

چگونه باید برای جراحی ایمپلنت آماده شوید؟


ایمپلنت

از آنجا که انجام ایمپلنت دندان به یک یا چند بار جراحی نیاز دارد، شخص باید مورد یک ارزیابی کامل قرار بگیرد تا برای انجام این فرایند آماده شود، از جمله:

  • بررسی کامل دندان‌ها: ممکن است از دندان تصاویر اشعه ایکس گرفته شده و قالب‌هایی از دندان‌ها و دهان شخص ساخته شود.
  • برنامه درمانی: با توجه به وضعیت هر فرد، در این برنامه عواملی مانند تعداد دندان‌هایی که لازم است جایگزین شود و وضعیت استخوان فک شخص را درنظر گرفته می‌شود. در فرایند برنامه‌ریزی ممکن است متخصصین دندانپزشکی مختلفی درگیر شوند، از جمله پزشکی که متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت است (جراح دهان و فک و صورت)، دندانپزشکی که متخصص ساختارهایی پشتیبان دندان‌هاست(متخصص لثه) و دندانپزشکی که روی ایمپلنت‌ها را با تاج دندان، بریج یا پروتز بازسازی می‌کند.

پزشک خود را از هرگونه بیماری و یا دارویی که مصرف می‌کنید ، از جمله داروهای تجویزی و نیز داروهای بدون نسخه و مکمل‌ها مطلع سازید. اگر بیماری قلبی خاص یا ایمپلنت‌های ارتوپدی در بدن خود داشته باشید، پزشک ممکن است قبل از انجام عمل آنتی بیوتیک‌هایی را برای پیشگیری از عفونت تجویز کند.برای کنترل درد، در طی جراحی ممکن است از بی‌هوشی موضعی، یا بیهوشی عمومی استفاده شود. با دندانپزشک خود درباره این که کدام یک از این‌ها گزینه مناسب شماست صحبت نمایید. بسته به نوع بیهوشی که باید دریافت کنید، دندانپزشک شما قبل از عمل جراحی به شما درباره خوردن و نوشیدن قبل از جراحی راهنمایی خواهد کرد. اگر قرار است بیهوشی عمومی داشته باشید، برنامه‌ریزی کنید که کسی بعد از عمل جراحی شما را به خانه برساند و بقیه روز را استراحت نمایید.

مراحل ایمپلنت دندان


جراحی ایمپلنت دندان معمولا یک جراحی سرپایی است که در چند مرحله مختلف انجام می‌شود:

  • دندان آسیب دیده از دهان خارج می‌شود
  • استخوان فک برای جراحی آماده می‌شود، فرایندی که ممکن است شامل پیوند استخوان باشد.
  • پس از بهبود استخوان فک ، جراح دهان و دندان پست‌های ایمپلنت را در استخوان فک جای‌گذاری می‌کنند.
  • بیمار یک دوره بهبودی را طی خواهد کرد که ممکن است چند ماه طول بکشد.
  • جراح دهان و دندان، اباتمنت‌ها یا تکیه‌گاه‌ها ، که ادامه پست فلزی ایمپلنت است را جای‌گذاری می‌کند. (در برخی موارد، هنگامی که ایمپلنت بسیار پایدار باشد، این کار می‌تواند در همان زمانی که ایمپلنت قرار داده می‌شود انجام شود).
  • پس از بهبودی بافت نرم، دندانپزشک قالب‌هایی از دندان‌ها و استخوان‌های فک بیمار می‌سازد و بعد دندان یا دندان نهایی را جایگزاری می کند.

کل روند از ابتدا تا انتها ممکن است چندین ماه طول بکشد. بخش زیادی از آن زمان برای طی شدن پروسه بهبودی و انتظار برای رشد استخوان‌های جدید در فک اختصاص داده شده است.

اگر استخوان‌ فک شما به اندازه کافی ضخیم نبوده و یا خیلی نرم باشد، قبل از اینکه بتوانید جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهید، ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. این به این دلیل است که عمل قدرتمند جویدن دهان، فشار زیادی بر روی استخوان فک ایجاد می‌کند و اگر استخوان فک نتواند در برابر این فشار از ایمپلنت پشتیبانی کند، احتمالا جراحی شکست خواهد خورد. پیوند استخوان می‌تواند یک پایه مستحکم‌تر برای ایمپلنت ایجاد کند.در پیوند استخوان یک قطعه استخوان از قسمت دیگری از فک یا بدن خود بیمار - مثلا لگن - برداشته شده و به استخوان فک پیوند می‌شود. یکی دیگر از گزینه‌ها این است که از استخوان‌های مصنوعی (که به صورت تجاری در دسترس هستند) استفاده کنید تا در این مناطق قرار گیرد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان پیوند شده برای حمایت از ایمپلنت دندان به اندازه کافی رشد کرده و استخوان جدید تولید شود. در بعضی موارد، شما ممکن است تنها به پیوند استخوان جزئی نیاز داشته باشید که می‌تواند همزمان با عمل جراحی ایمپلنت انجام شود. وضعیت استخوان فک هر شخص چگونگی انجام کار را برای او تعیین می‌کند.

در طول عمل جراحی ، جراح دهان و دندان برای قرار دادن ایمپلنت دندان و اشکارسازی استخوان، برشی در لثه ایجاد می‌کند. سپس سوراخ‌هایی در استخوان ایجاد می‌شوند که پست‌های فلزی ایمپلنت دندان در ان‌ها قرار داده می‌شوند. از آنجایی که پست به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند، در عمق استخوان کاشته می‌شود. در این مرحله، هنوز هم جای دندان از دست‌رفته در دهان شما خالی است. در صورت لزوم، یک نوع دندان مصنوعی تکه‌ای و موقت را می‌توان برای حفظ زیبایی ظاهر ممکن است در این محل قرار داده شود که شما می‌توانید این پروتز را برای تمیز کردن و یا در زمان خواب از دهان خود خارج کنید.

هنگامی که پست فلزی ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد، فرایند الصاق آن یا جوش خوردن ان به استخوان  شروع می‌شود. در طول این فرایند، استخوان فک طوری رشد کرده و با سطح ایمپلنت دندان یکی می‌شود. این فرایند که چند ماه طول می‌کشد، به شما کمک می‌کند یک پایه مستحکم برای دندان مصنوعی جدید خود داشته باشید - درست مثل ریشه‌ها که برای دندان‌های طبیعی پایه‌ای مستحکم‌اند.

هنگامی که فرایند الصاق یا جوش خوردن ایمپلنت به استخوان  کامل شود، ممکن است نیاز به یک جراحی دیگر برای قرار دادن اباتمنت یا پایه داشته باشید– قطعه‌ای که در نهایت تاج روی ان سوار می‌شود. این جراحی جزئی به طور معمول با بیهوشی موضعی و به صورت سرپایی انجام می‌شود. برای قرار دادن پایه:

  • جراح دهان و دندان شما مجدد لثه شما را برای قرار دادن اشکارسازی ایمپلنت باز می‌کند
  • اباتمنت به ایمپلنت دندان متصل می‌شود
  • بافت لثه در اطراف پایه، اما نه روی ان ،بسته می‌شود

در بعضی موارد، زمانی که پست ایمپلنت کاشته می‌شود، پایه نیز به پست فلزی ایمپلنت دندان متصل می‌شود. این بدان معناست که شما نیازی به این مرحله اضافی جراحی نخواهید داشت. از آنجاییکه پایه درست از خط لثه عبور می‌کند، در صورتی که دهانتان را باز کنید، می‌توانید آن را بینید، و تا زمانی که متخصص دندانپزشک نصب پروتز دندان را کامل نکند، پایه‌ها قآبل مشاهده خواهند بود. برای بعضی از افراد این منظره خوشایند نیست و ترجیح می‌دهند که پایه‌ها در یک فرآیند مجزا در دهان قرار داده شوند.

پس از قرار دادن اباتمنت ، لثه‌ها باید یک تا دو هفته طول قبل از متصل کردن دندان مصنوعی‌ها التیام پیدا کرده باشند. زمانی که لثه‌های شما بهبود یافته باشند، شما احساس بیشتری نسبت به دهان و دندان‌های باقی مانده خود خواهید داشت. این احساس‌ها برای ساخت تاج دندان مصنوعی به کار می‌روند. تاج را نمی‌توان  در جای خود قرار داد، تا زمانی که استخوان فک به اندازه‌ای قوی شده باشد که بتواند استفاده از دندان‌های جدید را پشتیبانی کند. شما و دندانپزشکتان می‌توانید دندان‌ مصنوعی متحرک، ثابت یا ترکیبی از هر دو را انتخاب نمایید.

متحرک

این نوع تاج مصنوعی، شبیه پروتزهای متحرک معمولی است و شامل یک دندان مصنوعی سفید است که توسط لثه پلاستیکی صورتی رنگی احاطه شده است. این دندان بر روی یک قاب فلزی نصب می‌شود که به انتهای پایه (اباتمنت) ایمپلنت متصل شده است و آن را محکم در جای خود نگه می‌دارد. این نوع دندان را می‌توان برای تعمیر و یا تمیز کردن روزانه به راحتی از دهان خارج کرد.

ثابت

در نوع ثابت، یک دندان مصنوعی به طور دائمی بر روی پایه ایمپلنت پیچ و یا چسبانده می‌شود. در این حالت فرد نمی‌تواند دندان خود را برای تمیز کردن و یا در طول خواب از دهان خود خارج کند. اگر نگران بالا رفتن هزینه‌ها  نیستید، می‌توانید چندین دندان از دست رفته خود را با این روش جایگزین کنید. اغلب اوقات هر تاج به ایمپلنت مخصوص خود متصل می‌شود. با این حال، از انجا که اینکه ایمپلنت‌ها خیلی قوی هستند، باز هم می‌توان چندین دندان که به یکدیگر بریج شده‌اند را بر روی یک ایمپلنت سوار کرد.

بعد از درمان چه اتفاقی می‌افتد؟


جراحی ایمپلنت دندان ، خواه در یک مرحله انجام شود خواه در چند مرحله، ممکن است برخی ناراحتی‌های معمولی که به طور طبیعی پس از هر نوع جراحی دندان اتفاق می‌افتد را تجربه کنید، مانند:

  • تورم لثه‌ها و صورت
  • کبودی پوست و لثه‌ها
  • درد در محل ایمپلنت
  • خونریزی جزئی

اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شود، با جراح دهان و دندان خود تماس بگیرید. ممکن است به داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. بعد از هر مرحله از جراحی، در دوره‌ای که محل جراحی بهبود می‌یابد، ممکن است لازم باشد غذاهای نرم بخورید. به طور معمول، جراح از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که خود به خود جذب می‌شوند، ولی اگر اینطور نباشند، پزشک بخیه‌ها را می‌کشد.

با مراقبت‌های لازم بهترین نتیجه را دریافت کنید


ایمپلنت‌های دندان در بیشتر موارد موفق هستند. با این حال، گاهی اوقات، استخوان به خوبی با ایمپلنت فلزی جوش نمی‌خورد. برای مثال، سیگار کشیدن می‌تواند باعث عدم موفقیت پروسه ایمپلنت و ایجاد عوارض در ان  شود. اگر استخوان نتواند به اندازه کافی به ایمپلنت جوش بخورد ، ایمپلنت برداشته شده، استخوان تمیز می‌شود، و شما می‌توانید بعد از دو یا سه ماه مجددا این روش را انجام دهید. با مراقبت‌های لازم بعد از ایمپلنت دندان شما می‌توانید به کارایی ایمپلنت‌ها و سلامت دندان‌های باقی مانده خود کمک کنید:

  • بهداشت دهان و دندان خود را خیلی خوب رعایت نمایید: درست مانند دندان‌های طبیعیتان، ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی و بافت لثه خود را تمیز نگه دارید. مسواک‌هایی که مخصوص ایمپلنت طراحی شده‌اند مانند مسواک‌های بین دندانی که می‌توانند بین دندان‌ها بچرخند و حرکت کنند، می‌توانند گوشه‌ها و لابه‌لای دندان‌ها، لثه‌ها و پست‌های فلزی را تمیز کنند.
  • به طور منظم برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید: برای اطمینان از سلامتی و عملکرد درست ایمپلنت‌های خود، به طور منظم برای انجام معاینات و چک‌آپ‌ دندان‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • از عادت‌های مضر اجتناب کنید: مواد سختی مانند یخ و آب نبات سخت ، که می‌توانند تاج دندان‌های ایمپلنت شده، یا دندان‌های طبیعی شما را بشکنند را نجوید. از محصولات حاوی تنباکو و کافئین که باعث ایجاد لکه بر روی دندان‌هایتان می‌شوند اجتناب نمایید. اگر به دندانتان اسیبی وارد کردید یا اسیبی وارد شد، ان را درمان کنید.

خطرات مربوط به جراحی ایمپلنت چیست؟


مثل هر عمل جراحی، جراحی ایمپلنت دندان نیز ممکن است خطراتی برای سلامتی ایجاد کند. با این حال، مشکلات نادر هستند و اگر رخ  بدهند، معمولا جزئی بوده و به راحتی درمان می‌شوند. این خطرات احتمالی عبارتند از:

  • عفونت در محل ایمپلنت
  • آسیب یا جراحت به ساختارهای اطراف، مانند دندان‌های دیگر و یا رگ‌های خونی
  • آسیب‌دیدگی عصب، که می تواند باعث درد، بی‌حسی یا حس گزگز شدن و یا سوزش در دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه شما شود
  • مشکلات سینوسی، زمانی که ایمپلنت‌ها در فک بالا قرار می‌گیرند و به یکی از حفره‌های سینوسی وارد شده یا به ان فشار بیاورند.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟


این روش نیز مانند سایر درمان‌های دندانپزشکی هزینه ثابتی ندارد بلکه قیمت آن وابسته به عواملی مانند نوع  و تعداد دندان‌هایی که نیاز به ایمپلنت دارند، تجربه و تبحر پزشک، مواد مورد استفاده و تعرفه‌های پزشکی در محل زندگی شما دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌ها لازم است با دندانپزشک خود مشورت نمایید.