پاک کننده زبان: نقش تمیزکردن زبان در سلامت دهان،دندان و حس چشایی

پاک کننده زبان

قدمت استفاده از پاک‌کننده‌های زبان به دوران باستان برمی‌گردد، اما مزیت‌های استفاده از آن ، به‌ خصوص ایجاد حس تازگی در دهان و افزایش بهداشت دهان و دندان‌ها، اخیراً توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. با توجه به مزایای آن افراد زیادی تمایل دارند، استفاده از آن را امتحان کنند. بنابراین درک منافع پاک‌کننده‌های زبانی در خصوص سلامتی و تندرستی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمیز کردن روزانه زبان باعث می‌شود تا رسوبات جمع شده بر روی زبان برطرف شوند؛ اگر این رسوبات رفع نشوند می‌تواند باعث ایجاد بوی بد دهان و همچنین پایگاهی برای تجمع باکتری‌ها شود. تجمع این رسوبات علل مختلفی دارد ازجمله غذا خوردن نامناسب، هضم ضعیف و یا وجود عدم تعادل در بخشی از دستگاه گوارش.

گروه محصولات دانیال روژ، با بهره‌گیری از دانش روز دنیا محصولات بهداشت دهان و دندان مناسب شما را ارائه می‌کند. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188871281 تماس حاصل فرمایید.

 

استفاده از پاک‌کننده‌ زبان چه اهمیتی دارد؟


این توصیه قدیمی یعنی تمیز کردن سطح زبان، امروزه غالباً نادیده گرفته می‌شود. پاک کردن روزانه زبان مزیت‌های زیادی دارد ازجمله ارتقا بهداشت دهان و دندان‌ها و همچنین بهبود سلامتی جسمی، ذهنی و روحی افراد. از آنجا که حفره دهان دروازه‌ی اصلی ارتباطی بدن و محیط پیرامون است، سالم نگه‌داشتن آن در سلامتی کلی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

در متون قدیمی، خواص تمیز کردن مداوم زبان این‌گونه بیان شده است: حذف بوی بد دهان، بهبود حس چشایی و همچنین با پاک کردن آلودگی‌های رسوب کرده بر روی زبان، بلافاصله طراوت تازه‌ای در دهان و دندان‌ها ایجاد می‌شود. بدون شک، افرادی که به‌صورت روزانه زبان خود را تمیز می‌کنند، می‌توانند وجود حس تازگی در دهان خود را تأیید کنند.

علاوه بر این، با از بین بردن رسوبات تجمع یافته روی زبان، درک طعم و مزه مواد غذایی افزایش خواهد یافت، درنتیجه از خوردن مواد غذایی موردعلاقه خود لذت بیشتری خواهید برد. با افزایش درک طعم غذاها، نه‌تنها کمتر غذا خواهید خورد، بلکه نیاز شما به اضافه کردن شکر، نمک و ادویه اضافی برای مزه دار کردن غذاها نیز کاهش می‌یابد.

 بسیاری از غذاها حاوی موادی به نام فیتونوترینت هستند و دارای سیگنال‌های هستند که هنگام تماس آن‌ها با گیرنده‌های موجود بر سطح زبان، مغز می‌تواند آن‌ها را درک و تفسیر کند.

مسلماً شما خواستار بهبود ارتباط بین مواد غذایی و مغز خود هستید، وجود لایه‌ای از رسوبات بر روی زبان در این ارتباط اختلال ایجاد می‌کند. همچنین، بسیاری از مواد گیاهی دارای اثرات مفیدی هستند که پس از تماس اولیه آن‌ها با گیرنده‌های موجود در سطح زبان به دست می‌آید، بنابراین برای بهره بردن از این مزایا، سطح زبان شما باید عاری از آلودگی و تمیز باشد.

تعادل کراتین

همچنین در پزشکی وجود پوشش بر روی زبان می‌تواند نشانه‌ای از ضعف سلامتی فرد باشد. وجود پوشش بر روی زبان یا خز که در اصطلاح زبان مو دار نامیده می‌شود، می‌تواند بیانگر وجود عدم تعادل کراتین بر روی زبان باشد. در شرایط عادی، مقدار کراتین تولیدشده و مقدار کراتین حذف‌شده از زبان، توسط فرایند خوردن غذاها در حال تعادل است. زمانی که رژیم غذایی فرد بیش‌ازحد نرم باشد و یا بنا به دلایلی حفره دهان تحریک شده باشد، ممکن است مقداری کراتین بر سطح زبان انباشته شود. هنگامی که باکتری‌ها بر روی لایه کراتین رشد می‌کنند، ممکن است باعث تغییر رنگ سطح زبان شوند، که بسیاری از افراد به‌راحتی متوجه آن خواهند شد.

 بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم ازجمله سبزیجات و فیبرهای گیاهی و همچنین نپختن بیش‌ازحد غذاها و یا نداشتن یک رژیم غذایی بسیار نرم، به حفظ تعادل کراتین زبان کمک خواهد کرد. درواقع بافت غذاهای مصرفی ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، فیبر موجود در میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و همچنین آجیل و مغزها نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می‌کنند.

استفاده از تمیزکننده زبان می‌تواند در رفع این حالت مؤثر باشد. هرچند این حالت زبان بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شود، اما از دیدگاه کلی سلامت، این حالت زبان می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های فیزیکی جسمی و روحی فرد اثر بگذارد.

مزایای استفاده از تمیزکننده‌های زبانی


مزایای استفاده از تمیزکننده‌های زبانی

حال می‌توانیم برخی از مزیت‌های پاک کردن زبان را در زیر فهرست کنیم:

  • حذف سموم و باکتری‌ها از سطح زبان.
  • کمک به حذف رسوبات روی زبان که می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند.
  • کمک به حذف ذرات غذای هضم نشده از روی زبان.
  • تحریک ملایم ارگان‌های داخلی.
  • افزایش سطح آگاهی شما از وضعیت سلامتی خود.

آلودگی دهان چگونه بر سلامتی عمومی افراد تأثیر می‌گذارد؟

  • حس چشایی: جوانه‌های چشایی بر روی زبان ما مستقر شده‌اند و بهترین و شناخته‌ شده‌ ترین نقش زبان را مدیریت می‌کنند، یعنی درک طعم و مزه مواد غذایی. اما زمانی که روی زبان با جرم و آلودگی پوشیده شده باشد، جوانه‌های چشایی شما نمی‌توانند به‌طور کامل خوشمزگی خوراک قارچ، کیک شکلاتی یا هر لقمه لذت‌بخش دیگری را درک کنند. کاهش طعم و مزه درواقع منجر به کاهش ...
  • گوارش: همه ما می‌دانیم که هضم غذا از دهان آغاز می‌شود؛ بزاق حاوی آنزیم‌هایی متعددی است که باعث تجزیه ذرات غذایی می‌شود. همچنین جویدن غذا نیز در فرایند هضم غذا نقش دارد. استفاده‌ی از تمیزکننده زبان، درک طعم مواد غذایی را افزایش می‌دهد و کیفیت هضم را بهبود می‌بخشد (به‌عنوان‌مثال ترکیب بهتر مواد غذایی با بزاق دهان).
  • پلاک‌های دندانی : وجود پلاک‌های (توده باکتری) نرم بر روی زبان، احتمال تشکیل پلاک‌های سخت دندانی را افزایش می‌دهد. علاوه بر بد بو شدن دهان، این امر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد. افراد بسیاری که از پاک‌کننده‌های زبانی استفاده می‌کنند، هنگام مراجعه به دندان‌پزشک از نبود پلاک‌های دندانی در دهانشان متعجب می‌شوند.
  • سلامت عمومی بدن: تجمع باکتری‌ها در دهان و بهداشت نامناسب دهان و دندان‌ها می‌تواند با سایر بیماری‌ها در ارتباط باشد، ازجمله: دیابت، بیماری‌های قلبی ، عروقی و حتی ناباروری. با صرف زمان کمتر از یک دقیقه در روز، با تمیز کردن زبان خود، دیگر لازم نیست متحمل هزینه‌های درمانی این‌گونه بیماری‌ها شوید.

آیا تمیز کردن زبان با مسواک کافی است؟


آیا تمیز کردن زبان با مسواک کافی است؟

ممکن است با مطالعه این مقاله با خود بگوید، خیلی خوب از این به بعد زبان خود را با مسواک تمیز خواهم کرد. هدفتان خوب است، اما ابزارتان نامناسب است. برای تمیز کردن زبان استفاده از مسواک معمولی توصیه نمی‌شود؛ چراکه نمی‌تواند به‌درستی میکروارگانیسم‌ها را از سطح زبان حذف کند. بسیاری از افراد سعی می‌کنند با مسواک سطح زبان را نیز تمیز کنند و معتقدند این کار کافی خواهد بود؛ اما مسواک طوری طراحی شده است که ساختار جامد و ثابت دندان‌ها را تمیز کند نه سطح نرم و ناهموار زبان را. همان‌طور که پرزهای نرم مسواک برای تمیز کردن سطح سخت دندان‌ها مناسب است، برای تمیز کردن سطح نرم زبان نیز نیاز به یک ابزار سخت و محکم (مانند پاک‌کننده‌های زبان از جنس فولاد ضدزنگ) خواهید داشت. یک پاک‌کننده شبیه حرف U انگلیسی می‌تواند نیاز شما را برطرف سازد.

بهداشت دهان و دندان و دهانی خوشبو


بهداشت دهان و دندان و خوش‌بو بودن دهان برای بسیاری از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. هالیتوسیس (و یا بوی بد دهان) درواقع وضعیتی است که می‌تواند تأثیر منفی زیادی بر زندگی، روابط اجتماعی و اعتمادبه‌نفس افراد داشته باشد. درحالی‌که بوی بد دهان برای بسیاری افراد یک مشکل بسیار جدی محسوب می‌شود، میلیون‌ها نفر مدام از داشتن بوی بدن دهان واهمه دارند، حتی اگر دهان آن‌ها فاقد بوی بد باشد. در بعضی موارد بوی بد دهان در اثر بیماری پریودنتال (لثه) ایجاد می‌شود، بنابراین اگر به‌تازگی دچار بوی بد دهان شدید، باید به پزشک یا دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که در اکثر موارد (85 الی 90 درصد)، بوی بد ایجادشده به‌واسطه متابولیسم باکتری‌های دهان ایجاد می‌شود؛ که غالباً این باکتری‌ها در انتهای زبان استقرار دارند. این قسمت از زبان محیط بسیار مناسبی را برای رشد باکتری‌های بی‌هوازی فراهم می‌کند؛ زیر کمتر تحت تأثیر فعالیت‌های طبیعی دهان قرار می‌گیرد، نسبت به سایر قسمت‌های دهان خشک‌تر است، بهداشت این قسمت از زبان ضعیف‌تر است و درنهایت این‌که بستری از ذراتی است که باکتری‌ها از آن تغذیه می‌کنند، ازجمله: باقی‌مانده ذرات غذایی، سلول‌های مرده اپیتلیال و ترشحات پشت حلق و غیره. این باکتری‌ها در ایجاد بیماری‌های پریودنتال، تجمع پلاک‌های دندانی ، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه نقش ایفا می‌کنند. همچنین شواهدی محکمی وجود دارد که این باکتری‌ها در ایجاد بیماری‌های سیستمیک نیز مؤثر هستند.

 بسیار خوب پس باید این باکتری‌ها را از بین ببریم؟ اما موضوع به این سادگی نیز نیست؛ در واقع آن‌ها بخشی از فلور طبیعی محیط دهان محسوب می‌شوند؛ زمانی که در تعادل باشند، برای سلامتی ما مفید خواهند بود. رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان‌ها، این باکتری‌ها را در تعادل نگه می‌دارد، درنتیجه بدون آنکه آسیبی برسانند، به بهبود سلامتی شما کمک خواهند کرد. با استفاده روزانه از پاک‌کننده‌های زبان، باکتری‌ها و همچنین منابع غذایی آن‌ها، از سطح زبان تمیز می‌شوند؛ بنابراین یکی از مؤثرترین روش‌های مبارزه با باکتری‌های روی زبان، استفاده از پاک‌کننده‌های زبانی می‌باشد. مطالعات نشان داده است که استفاده‌ی روزانه مسواک زبان، به میزان قابل‌توجهی باکتری‌های بی‌هوازی را کاهش می‌دهد، درنتیجه بوی بد دهان و سایر مشکلات دهان کاهش خواهند یافت.

برای بهبود هضم، طعم و سلامت ارگان‌های داخلی بدن


برای بهبود هضم، طعم و سلامت ارگان‌های داخلی بدن

جالب است بدانید، مزایای استفاده از پاک‌کننده‌های زبانی فرارتر از بهبود بهداشت و خوش‌بو شدن دهان است. هضم مناسب غذا، سنگ بنای سلامتی افراد است؛ فرآیندی که به‌صورت روزانه مواد مغذی موردنیاز بافت‌ها را فراهم می‌کند و درنهایت سطح هوشیاری و آگاهی ما را تأمین می‌کند. همچنین هضم سالم مواد غذایی، بدن را در برابر انباشت سموم محافظت می‌کند و دفع مواد زائد را نیز تسهیل می‌کند. تمیز کردن زبان باعث افزایش درک طعم و مزه غذا می‌شود و همان‌طور که می‌دانید، هضم مواد غذایی از دهان آغاز می‌شود؛ در کل این امر باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود.

علاوه بر این، قسمت‌های مختلف زبان با ارگان‌هایی همچون ریه‌ها، قلب، معده، کبد، طحال، کلیه‌ها و روده‌ها در ارتباط هستند. وجود رسوبات بر روی زبان نشان‌دهنده حضور سموم است که مانع هضم مناسب مواد غذایی می‌شود. تمیزکننده زبان به‌ آرامی این سموم را از زبان حذف می‌کند و هم‌زمان باعث تحریک، ماساژ و تمیز کردن ارگان‌های مرتبط و بافت‌های داخلی بدن می‌شود.

ارزیابی سلامتی عمومی بدن


در بسیاری از شاخه‌های پزشکی، از زبان به‌عنوان یک پنجره برای ارزیابی عملکرد ارگان‌های داخلی بدن استفاده می‌شود. ازآنجاکه زبان، سلامتی بسیاری از اندام‌های حیاتی را نشان می‌دهد، عدم تعادل سیستمیک (و یا بهبود آن‌ها) در سطح زبان منعکس می‌شود. با تمیز کردن روزانه زبان، شما می‌توانید تغییرات ایجادشده در سطح زبان را مشاهده کرده و اقدامات لازم را به عمل آورید.

چگونه بفهمیم بدن ما در معرض سموم قرار دارد؟

بدن ما دائماً در معرض سموم مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و آلودگی‌های محیطی قرار دارد. حتی آسیب‌دیدگی‌های روحی و عاطفی نیز می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت در بدن شود. هنگامی که سموم به‌درستی تجزیه و دفع نشوند، در بدن تجمع کرده و بر سلامتی ما اثر خواهند گذاشت. برخی از نشانه‌های تجمع سموم در بدن عبارت‌اند از:

  • ایجاد رسوبات روی زبان
  • بوی بد دهان یا بدن
  • مه مغزی یا سردرگمی
  • احساس رخوت یا بیماری
  • وجود درد در اعضای مختلف بدن
  • کاهش اشتها
  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ
  • خستگی یا بی‌حالی

اگر شما به یک یا چندین نشانه فوق مبتلا هستید، احتمال این‌که مواد سمی در بدن تجمع کرده باشد، وجود دارد. خبر خوب این است که راه‌های متعددی برای سم‌زدایی بدن وجود دارد. استفاده از پاک‌کننده‌های زبان، راه خوبی برای شروع است.

استفاده از پاک‌کننده زبان به‌صورت روزانه


استفاده از پاک‌کننده زبان به‌صورت روزانه

تمیز کردن زبان باید به‌صورت روزانه انجام شود. داشتن عادات روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است. با انجام کارهای از پیش تعیین‌شده به‌صورت روزانه در ساعت مشخص، بدن به آن کار عادت می‌کند و سیستم عصبی بدن خود را با آن وفق می‌دهد. به‌طور معمول، انجام کارهای داری اولویت در صبح، در تمام روز حس خوبی به افراد می‌دهد. کارهای روتین در صبح می‌تواند شامل مواردی همچون: مراقبه، نظافت (ازجمله استفاده از پاک‌کننده‌های زبان)، ورزش و حمام کردن باشد. تمیز کردن زبان با مسواک زبان به‌صورت منظم در صبح می‌تواند به پاک کردن سموم تجمع یافته در طول شب کمک کند، اندام‌های داخلی را ماساژ داده و برای فعالیت آماده کند، ظرفیت گوارشی را تحریک کند و تضمین کند تا روز خود را با طراوت و حس تازگی شروع نمایید. این شیوه باستانی از طریق ارتباط جریان انرژی با سایر ارگان‌های بدن، به تحریک اندام‌های داخلی کمک می‌کند، درک طعم و مزه غذاها را بهبود می‌بخشد، کیفیت هضم مواد غذایی را ارتقاء می‌دهد و کمک می‌کند تا باکتری‌های اضافی دهان برطرف شوند. علاوه بر این، با کاهش سنگینی سر، شفافیت ذهنی شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که بدن شما ازلحاظ جسمی و روانی به تعادل برسد، می‌توانید ابعاد روحی خود را گسترش دهید.

زبان آینه‌ای از تمام ارگان‌های بدن محسوب می‌شود، درنتیجه، با نگاه روزانه به زبان قبل از تمیز کردن آن، می‌توانید از وضعیت سلامتی خود مطلع شوید. بررسی زبان یک روش مفید برای ارزیابی سلامت عمومی بدن است. هنگامی که زبان خود را معاینه می‌کنید، فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا اثر درمان‌های چند روز، ماه، یا سال گذشته را بر سلامتی خود ارزیابی کنید. اگر بر روی زبان شما یک پوشش ضخیم و رسوبات وجود داشته باشد، بیانگر وجود سموم در بدن است. با توجه به این امر، شما می‌توانید سایر درمان‌ها را امتحان کرده و گام‌های استواری جهت بهبود سلامتی خود بردارید.

نحوه استفاده از پاک‌کننده زبان


در حالت ایدئال پاک‌کننده‌های زبان، هرروز، صبح هنگام، و با معده خالی، مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌آسانی انتهای دسته پاک‌کننده را در دست خود بگیرید، زبان را به سمت بیرون بکشید و تا آنجایی که راحت هستید، سر پاک‌کننده را در انتهای زبان قرار دهید. به‌آرامی پاک‌کننده را به سمت جلو بکشید تا پوشش ناخواسته روی زبان برطرف شود. سپس پاک‌کننده زبان را تمیز کرده و در صورت لزوم 7 تا 14 بار این حرکت را تکرار کنید. در افراد کمی استفاده از پاک‌کننده ممکن است موجب انعکاس بلع یا حالت تهوع شود. با گذر زمان استفاده از آن برای شما ساده‌تر خواهد شد، همچنین می‌توان هنگام استفاده به‌راحتی با آرام کردن زبان یا عمل بازدم ، از بروز این عوارض جلوگیری به عمل آورد. درصورتی‌که پاک‌کننده بسیار شدید بر سطح زبان کشیده شود، ممکن است به‌صورت موقت به جوانه‌های چشایی آسیب وارد کند. استفاده آرام و ملایم از پاک‌کننده زبان، بدون آنکه آسیبی به بافت‌های آن وارد کند، رسوبات زبان شما را برطرف خواهد کرد.

خرید پاک کننده مناسب زبان


خرید پا کننده مناسب زبان

در حال حاضر انواع مختلفی از پاک‌کننده‌ها در بازار در دسترس هستند که شکل و اندازه‌های بسیار متنوعی دارند. اما همه آن‌ها به‌صورت کاملاً مؤثر عمل نمی‌کنند. به‌طور مرسوم سر پاک‌کننده باید به‌قدری عریض باشد تا حجم بیشتری از زبان را پوشش دهد؛ برخی از پاک‌کننده‌های کوچک نمی‌توانند به‌خوبی عرض زبان را پوشش دهند، درنتیجه به‌صورت کاملاً مؤثر عمل نخواهند کرد.

برای مثال پاک‌کننده برند تپه " TePe Tongue Cleaner " هماهنگ با شکل طبیعی زبان طراحی شده است و به‌راحتی به عقب زبان دسترسی دارد و شکل باریک آن انعکاس بلع را کاهش می‌دهد. این تمیزکننده زبان دارای سه تیغه پاک‌کننده است، درنتیجه کارایی آن را افزایش می‌دهد؛ به این معنی که معمولاً با یک بار استفاده از آن می‌تواند زبان را به‌خوبی پاک کند. جنس آن از پلی‌پروپیلن ساخته شده است درنتیجه با محیط‌زیست سازگار است و حتی می‌توان آن را در ماشین ظرف‌شویی تمیز نمود. این تمیزکننده به‌طور خاص طوری طراحی شده است که شما را از مزایای پاک کردن زبان به‌صورت روزانه بهره‌مند می‌سازد.